Lätt motion är bra för kropp och själ

Vem som helst blir matt av att sitta vid datorn eller ligga på soffan dagarna i ända. Lite lätt motion i vardagen kan göra under.

Kropp och själ behöver motion för att må bra. Du behöver inte vara fitnessentusiast, erfaren idrottare eller extremsportare för att dra nytta av motionens positiva effekter. Tänk inte allt eller inget, utan ta hand om dig själv genom att göra lätt motion till en rutin.

Motion lönar sig

Regelbunden motion ger dig ett försprång på många områden: det är en satsning på hälsa, lycka och arbetsförmåga. Motion ger både levnadsår, välbefinnande och energi. Forskning visar att också lätt motion räcker för att höja konditionen, göra tankarna klarare och förbättra effektiviteten. Motion ger produktivitet i form av mer energi men också för att produktionen av nya hjärnceller stimuleras. Genom att hålla dig aktiv tar du hand om både kroppen och hjärnan.

Lätt motion är rätt val också när du känner dig stressad eller trött. Om kroppen går på högvarv eller du annars mår dåligt är det onödigt att belasta dig själv ännu mer. Motion som vårdar kroppen är den bästa medicinen mot både fysisk värk och nedstämda tankar.

Det finns många former av lätt motion – till exempel en promenad, en cykeltur, en danslektion eller pilatesträning. God medicinsk praxis rekommenderar alla vuxna att utöva uthållighetsmotion med måttlig belastning som en rask promenad, stavgång eller cykling minst 150 minuter i veckan. Dessutom rekommenderas vuxna motion för muskelstyrkan och uthålligheten – till exempel träning på gym, gymnastik, stretchning eller dans – minst två dagar per vecka.

Här är några tips för att göra lätt motion till en del av livet.

6 lätta steg till lustfylld motion

  1. Lyssna till din kropp och hitta rätt motionsform just för dig. Det som funkar för en är inte nödvändigtvis rätt för en annan. Motionera på det sätt som passar dig bäst och kom ihåg att det viktigaste är att du rör på dig.
  2. Gör motionen till en vana. I början kanske du måste kämpa för att hålla igång, men snart kommer du att märka att du gärna motionerar. När motionen blir en vana gör du det nästan automatiskt.
  3. Ställ upp lämpliga mål. Du behöver inte sikta på ett maratonlopp. För en god kondition räcker det med till exempel en rask promenad på en timme några gånger i veckan. Till och med en kort stund är bättre än att vara helt passiv.
  4. Uppskatta vardagsmotionen. Vardagsmotion ger dig samma fördelar utan större ansträngning. Trädgårdsarbete och trappor i stället för hiss håller kroppen spänstig och tanken klar. Om du vill hålla koll på din fysiska aktivitet kan du använda din mobil eller ett aktivitetsarmband som visar hur många steg du tagit under dagen. I allmänhet betraktas 10 000 steg om dagen som ett riktmärke för fysisk aktivitet.
  5. Lyssna för att göra promenaden lockande. Om promenaderna känns tråkiga kan du samtidigt lyssna på en podcast eller en ljudbok. När du promenerar med hörlurar kanske du orkar längre och börjar se fram emot motionen.
  6. Utnyttja motionspass på distans. Har du deltagit i virtuella yoga- eller gymnastiktimmar hemma? När gymmen stängde på grund av undantagstillståndet i början av coronapandemin blev virtuella träningspass populära – för många är tröskeln att delta hemifrån lägre än att gå till gymmet.