Pitkä työura rakentuu arkeen nivotuille pienille teoille

Miltähän ihminen näyttää 1 000 vuoden kuluttua, tyttäreni kysyi? Todennäköisesti yksisormiselta kyttyräselältä, vitsailin. Mielessäni oli tuore uutinen, jossa kerrottiin älylaitteiden runsaan näpräämisen aiheuttavan jo lapsilla emännän kyhmyä. Kroppaamme kuormittavat yksipuoliset asennot ja vähäinen liikunta. Monilla työpaikoilla tehdään myös yhä paljon fyysisesti kuormittavaa työtä.

Lähes jokaiselta meiltä löytyy jonkinlaista kulumaa tai vaivaa – tarpeeksi kun tutkii. Ei siis ihme, että tuki- ja liikuntaelinsairaudet aiheuttavat yhdessä mielenterveyden häiriöiden kanssa valtaosan maamme sairauspoissaolokustannuksista sekä työkyvyttömyyseläkkeistä.

Turvallinen työskentely on myös tehokasta

Terveelliset ja turvalliset työtavat auttavat ennaltaehkäisemään tuki- ja liikuntaelinvaivoja sekä tapaturmia. Työnantajan onkin säännöllisesti arvioitava työn riskejä ja kerrottava työntekijöille keinoista välttää tai vähentää niitä. Työntekijä on puolestaan velvollinen noudattamaan annettuja ohjeita ja kerrottava liiallisesta kuormituksesta. Esimiehellä on vastuu valvoa, että annettuja ohjeita noudatetaan.

Terveellisten ja turvallisten työtapojen noudattaminen on fiksua, sillä usein turvallinen työtapa on myös tehokas. Työpaikalla tauotus ja monipuoliset työasennot auttavat vähentämään kuormitusta ja edistävät palautumista työpäivän aikana. Usein kaikki tämä edellyttää, että esimiehet ovat aktiivisia arjen johtamisessa ja vaativat sovittujen toimintatapojen noudattamista näyttäen itse hyvää esimerkkiä.

Itsestä ja työkyvystä huolehtimisen opettelu alkaa ensimmäiseltä työpaikalta

Erityisesti nuorten työntekijöiden osalta hyvä perehdytys työhön ja työntekotapoihin on tärkeää. Nuorilla ei vielä ole kokeneiden työntekijöiden tietotaitoa. Työpaikoilla voisi olla henkilöitä, jotka toimivat hyvinä esimerkkeinä työhön opastuksessa. Kroppaa ei kannata rikkoa oikomalla ergonomisista ja turvallisista työtavoista, vaan omaa kroppaa kannattaisi arvostaa ja huoltaa. Näin se jaksaa paremmin pitkän työuran eikä vielä irtisano sopimustaan keski-iän koittaessa. Yksi työelämän keskeisimmistä taidoista onkin oppia pitämään itsestään ja työkyvystään huolta.

Kevyemmässä toimistotyössä fyysinen kuormitus on vähäistä, mutta edellyttää silti hyvien työasentojen opettelua ja mikrotaukojen pitämistä. Erityisesti etätyössä työntekijän oma vastuu korostuu, jotta erilaiset jumit eivät pääse ottamaan niskalenkkiä. Työn tauotus ei ainoastaan anna lihaksille mahdollisuutta toipua vaan parantaa myös aivojen työtehoa. Fiksu pääsee vähemmällä.

Kuormituksen ja palautumisen tasapaino korostuu työuran keskivaiheilla

Iän karttuessa kroppa kertoo omalla kielellään tarvitsevansa lisää palautumisaikaa. Mitä raskaampi työ, sitä enemmän tarvitaan palautumista. Koska työaika ei riitä palautumiseen, on vapaa-ajalla tapahtuva toipuminen tärkeää. Riittävä lihaskunto auttaa ehkäisemään erilaisia vaivoja. Aktiivisen elämäntavan hyödyt satavat työntekijän omaan laariin, ennustaahan keski-iän fyysinen kunto eläkeiän toimintakykyä ja elämän laatua. Hyvä fyysinen kunto auttaa jaksamaan työssä virkeänä ja kerryttämään myös parempaa eläkettä, kun työura ei katkea työkyvyttömyyteen.

Tietoa hyvien elämäntapojen hyödyistä meiltä tuskin uupuu. Enemmänkin kyse taitaa olla siitä, miten sytytämme oman motivaatiomme ja otamme omassa arjessamme käyttöön hyviä pieniä tekoja, joilla huollamme itseämme säännöllisesti.

Kun löytyy tahto, löytyy lääke työkykyongelmiin

Edistyneet työpaikat etsivät aktiivisesti ratkaisuja fyysisen kuormituksen vähentämiseen. Työn kehittäminen työntekijälähtöisesti yhdessä työfysioterapeutin kanssa toimii paremmin kuin perinteiset nostokoulutukset. Toimintamallit työn muokkaamisesta työkykyä vastaavaksi ovat yleistymässä monilla työpaikoilla. Työvoimamme ikääntyessä työpaikoilla ei voida edellyttää 100 prosentin työkykyä, vaan on löydettävä ratkaisuja erilaisten työntekijöiden tilanteisiin. Ergonomiasta huolehtimalla parannetaan työn sujumista ja tehdään työstä ja työympäristöstä paremmin työntekijöille sopivia.

Fyysistä kuormitusta voi vähentää ja ennaltaehkäistä, kun sekä työpaikat että työntekijät ovat aktiivisia. Annetut apuvälineet auttavat, kun niitä käytetään. Työnmuokkausta voi edistää, kun ymmärrystä ja ratkaisukeskeistä asennetta löytyy niin työpaikoilta kuin työntekijöiltä. Kun on tahtoa, löytyy myös keinoja ratkoa työkykyongelmia.

Eikä sitä kyttyräselkää ole pakko kasvattaa itselleen vapaa-ajalla. Pienet arkiset teot ratkaisevat hyvinvointimme. Mikä on sinun ja työntekijöidesi pieni hyvä teko päivittäin? Tiedätkö jo, mistä teidän tulisi aloittaa henkilöstönne työkyvyn ja yrityksen jatkuvan menestyksen turvaamiseksi?

Kutsumme sinut tutustumaan Elon uuteen kartoituspalveluun – haluamme olla kumppanisi matkalla kohti yrityksesi kestävää menestystä.

Tutustu Työkykyjohtamisen riskimittariin >

Pia Aulaskoski, työkykyjohtamisen kehittämispäällikkö

Työkykyä voi tukea joka päivä pienillä teoilla. Mikä on sinun ja työntekijöidesi pieni hyvä teko päivittäin? kysyy Pia Aulaskoski.