Yhdeksän tapaa olla empaattisempi esimies

Empatia on nyt yrityselämän johtavia trendejä. Empaattiset yritykset menestyvät parhaiten, kertoo lontoolainen Empathy Business -konsulttiyhtiö. Yhtiön ylläpitämän globaalin empatiaindeksin mukaan yritykset, jotka ymmärtävät työntekijöidensä ja asiakkaidensa tunteita sekä toimivat eettisesti, ovat huomattavasti tuottavampia.

Empatian vaikutusta tuloksellisuuteen tutkitaan myös Suomessa. Aalto-yliopiston CoPassion-hanke selvittää parhaillaan, ovatko myötätuntoiset työpaikat myös hyvinvoivia työpaikkoja. Me elolaiset uskomme, että ne ovat. Kokosimme vinkkilistan, jonka avulla lisäät helposti empatiaa työyhteisösi arkeen

1. Opi tuntemaan alaisesi
Keskustele alaistesi kanssa, niin opit johtamaan heitä ihmisinä. Mitä paremmin ymmärrät tiimisi tunteita, sitä tehokkaammin luet tiimin sisäistä viestintää ja pystyt puuttumaan ongelmiin. Johda oikeudenmukaisesti ja tasapuolisesti, mutta silti alaisten tyyliin ja tarpeisiin mukautuen. Kun todella tunnet alaisesi, osaat antaa palautetta, motivoida ja asettaa tavoitteita jokaiselle oikealla tavalla.

2. Ole hienotunteinen
Varo loukkaamasta toisten tunteita. Älä hyökkää kimppuun huomatessasi ongelmia vaan ota asiat asioina. Sen sijaan, että syyttäisit alaista henkilötasolla työn myöhästymisestä, muistuta yhteisestä aikataulusta. Kysy, miksei se tällä kertaa pitänyt ja miten tilanteen voisi seuraavalla kerralla hoitaa paremmin.

3. Vaihda näkökulmaa
Mieti, miltä tilanne näyttää työntekijän näkökulmasta, ja miksi tämä toimii tietyllä tavalla. Kuuntele ja kohtaa eri-ikäisiä ihmisiä erilaisista taustoista ja kulttuureista. Lue kirjoja ja katso elokuvia ja mieti tietoisesti henkilöiden tarkoitusperiä. Kun osaat eläytyä, sinun on helpompi olla tiimisi kanssa samalla puolella.

4. Hyväksy negatiivisuus
Älä lakaise negatiivisia tunteita maton alle, sillä ne kuuluvat elämään. Empaattinen esimies sallii työntekijöiden ilmaista kaikenlaisia tunteitaan, ajatuksiaan, ideoitaan ja tarpeitaan. Scientific American Mind -lehden mukaan negatiivisten tunteiden ilmaisu ja käsittely auttaa jäsentämään niitä ja löytämään niihin ratkaisuja. Niiden kieltäminen luo ainoastaan ylimääräistä stressiä.

5. Hallitse myös omat tunteesi
Tutkimukset kertovat, että suuri osa johtamistaidosta liittyy ihmisen kykyyn hallita tunteitaan ja tekojaan sekä suhteitaan työtovereihinsa. Jos tiedät tulistuvasi yllättävissä tilanteissa, voit tietoisesti hengittää ensin muutaman kerran syvään ja vasta sitten reagoida. Parhaassa tapauksessa raivo saattaa väistyä rakentavuuden tieltä ja yllätyskin paljastua iloiseksi.

6. Kunnioita arvoja
Ota selvää, mikä saa alaisesi työskentelemään hyvin ja mikä on heille tärkeää. Me kaikki teemme työtä tehokkaammin, kun saamme toteuttaa omia arvojamme, liittyivät ne sitten esimerkiksi oikeudenmukaisuuteen, perheen ja työn yhdistämiseen tai luonnonsuojeluun. Arvojen tunnistaminen on todellista empatiaa, ja mahdollisuus toimia niiden mukaan työelämässä on korvaamaton motivaation lähde koko tiimille.

7. Ole läsnä
Silloin, kun on tarkoitus keskustella, keskustele. Älä näprää puhelintasi tai kirjoittele sähköposteja samaan aikaan vaan ole läsnä, reagoi ja ota kantaa. Osallistu myös tunnetasolla: näytä reaktiollasi, että ymmärrät tilanteen ja olet siinä täysillä mukana.

8. Osallista
Toiset käyttävät luonnostaan suurimman osan palaverien puheenvuoroista, kun toiset odottavat turhaan hiljaista hetkeä avatakseen suunsa. Ota huomioon erilaisuus ja tarjoa kaikille työntekijöille tilaisuus jakaa ajatuksensa. Kysy avoimia kysymyksiä ja käytä osallistavia työkaluja. Mikä tärkeintä, älä keskeytä, puhu päälle tai tyrmää mielipiteitä ja ideoita, jotta ujo alainen käyttää puheenvuoron toistekin.

9. Pyydä palautetta
"Pomokin tarvitsee palautetta. Kun alaisten toiveet ja huomiot tulevat pomon tietoon, esimies voi kehittyä paremmaksi johtajaksi," kirjoittaa Raija Peltola kirjassaan Onnistu Palautteessa. Kun viestit työntekijöille, että kaipaat ja arvostat heidän palautettaan, lisäät tiimin vuoropuhelua ja luottamusta ja osaat johtaa yhä empaattisemmin.