Taksikuljettajalle tärkeintä on vapaus

Pertti Nuutinen

Taksiyrittäjä Pertti Nuutiselle on tärkeää keskittyä työn mukaviin puoliin: asiakkaiden kohtaamiseen ja kyytien ajamiseen. Vaikka eläkesäännökset eivät ole Nuutisen suurimpia kiinnostuksen kohteita, ovat lakisääteiset eläkevakuutusasiat hoituneet hänen mukaansa jopa helpommin kuin olisi arvannut.

Vapaus. Se on Pertti Nuutisen mukaan parasta taksikuljettajan ammatissa.

Nuutinen on ajanut taksia pääkaupunkiseudulla vuodesta 1994 lähtien. Hän nauttii edelleen siitä, kuinka on vapaa määrittämään itse omat työaikansa, ja kuinka työssä tulee kierrettyä ja tutustuttua erilaisiin maisemiin ja paikkoihin.

– Pääasiassahan tämä työ on kanssakäymistä ihmisten kanssa. Palkitsevinta on, kun asiakas tulee kyytiin, eikä ajomatkaa ikään kuin tule edes huomanneeksi. Keskustelu ja matka vain soljuvat eteenpäin.

Nuutinen nauttii erityisesti ikäihmisten kuljettamisesta, sillä usein heillä on jaettavanaan paljon tarinoita ja kokemuksia vuosien varrelta.

– Mutta kun viikonloppuiltoina tulee neljä nuorta kyytiin ja laitetaan poppi soimaan, kyllä heidänkin kanssaan on mukavaa, Nuutinen naurahtaa.

Yrittäjyys tarkoittaa myös paperitöitä

Useimmat suomalaiset taksikuljettajat toimivat yrittäjinä. Se tarkoittaa, että taksin ajamisen ja asiakaspalvelun lisäksi kuljettajalla on hoidettavanaan jonkin verran pakollisia paperitöitä, kuten vero- ja vakuutusasioita. Tällöin myös yksityisyrittäjyyttä koskeviin säädöksiin täytyy tutustua jonkin verran.

– Asioiden hoitaminen on ollut minulle oikeastaan helppoa. Minun ei ole tarvinnut pitää itseäni kovin tietoisena esimerkiksi muutoksista eläkesäädöksissä. Jos paperitöissä on tehnyt jonkun virheen, niin aina on opastettu, Nuutinen toteaa.

Elo neuvoo nopeasti ja asiantuntevasti – yrittäjä voi keskittyä olennaiseen

Nuutinen hoitaa eläkeasiat nykyisin mielellään Elon verkkopalvelussa.

– Elon nettisivut ovat todella selkeät. Vaikka moni asia hoituu puhelimessa saman tien, pidän verkkopalvelusta, koska silloin asian voi hoitaa mihin kellonaikaan tahansa ja pitää vaikka kahvitauon kesken kaiken.

Verkkoasioinnin haittapuolena Nuutinen näkee sen, että esimerkiksi verkkoon lähetetyn viestin vastausta voi joutua odottamaan hetken.

– Elossa vastausnopeus on kuitenkin yllättänyt. Lisäksi kerran, kun olin käynyt tekemässä muutoksia verkkopalvelussa, minulle soitti vielä jälkikäteen Elon asiantuntija kertoakseen asiasta tarkemmin. Olin todella positiivisesti yllättynyt puhelusta, sillä asia hoitui kerralla ja paljon selkeämmin kuin vaikkapa sähköpostiviestittelyllä, Nuutinen kiittelee.

Yksityisyrittäjänä Nuutinen ei asioi eläkeyhtiön verkkopalvelussa kovin usein. Silloin, kun jotakin täytyy tehdä, on mukavaa, mikäli asia hoituu nopeasti ja kerralla kuntoon. Nuutinen ilahtuukin kuullessaan, että Elon palvelukehitykselle on tärkeää kehittää palvelua ottamalla vain pieniä askelia kerralla.

– Hirveintä on saada jostakin viesti, että palvelut paranevat, ja sitten koko palvelu on käännetty ylösalaisin. Toisin sanoen kaikki pitää opetella uusiksi. Viestini on, että älkää muokatko paljoa kerralla!

Elon tavoitteena on olla vaivattomin ja vakuuttavin eläkeyhtiö, joka on intohimoisesti asiakkaansa arjessa mukana. Lue kolmiosaisesta juttusarjastamme, mitä Elon työntekijät tekevät, jotta eläkeasioiden hoitaminen olisi yrityksellesi mahdollisimman mukavaa ja vaivatonta!

Lue lisää YEL-vakuutuksesta ja hoida eläkeasiasi kerralla kuntoon