Syö itsesi terveeksi ja tehokkaammaksi – Ravintovalmentajan vinkit työkykyä edistävään ravintoon

Se mitä syöt, vaikuttaa sekä kroppasi että mielesi hyvinvointiin – kun ruokavalio on kunnossa, keho kiittää ja ajatus kulkee. Listasimme ravintovalmentajan vinkit ravintoon, joka auttaa jaksamaan. 

Ruoalla on väliä: ravitsemus on yksi oleellisimmista kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin kulmakivistä. Nauttimamme ravinto ja siitä saamamme ravintoaineet vaikuttavat kaikkiin hyvinvointimme osa-alueisiin, kuten uneen, palautumiseen, energiatasoon ja immuniteettiin. Syömällä terveellisesti ja monipuolisesti voit paitsi vahvistaa fyysistä terveyttäsi ja vähentää riskiäsi sairastua, myös lisätä henkistä jaksamista ja tehokkuutta huomattavasti.

Terveellisten ruokailutottumusten ylläpitäminen kannattaa myös työssä suoriutumisen kannalta. Ravinnerikkaat ruoat lisäävät keskittymiskykyä, tehostavat aivojen työskentelyä ja parantavat näin työsuoritusta. Hyvä energiataso ja kirkkaammin kulkeva ajatus ruokkivat luovuutta ja edistävät motivaatiota ja jaksamista. WHO:n mukaan hyvä ja riittävä ravinto nostaa tehokkuutta jopa 20 prosentilla kansallisella tasolla.

Poimi alta ravinto- ja hyvinvointivalmentaja Niina Luotolan vinkit työkykyä edistävään ravintoon ja ruokailutottumuksiin.

Näillä vinkeillä jaksat ja voit hyvin

  1. Ruoki aivojasi. Tietotyössä aivot kuluttavat paljon energiaa. Tasapainoinen ja monipuolinen ruokavalio onkin ykkösjuttu aivojen toiminnan kannalta – mitä parempilaatuisempaa ruokaa syöt, sitä paremmin myös aivosi toimivat. Aivot ovat 60 prosenttisesti rasvaa, minkä vuoksi erityisesti hyvät rasvat ovat tärkeitä niiden toiminnan kannalta. Nauti avokadoa, pähkinöitä, kalaa ja kasviöljyjä aivojesi hyväksi ja ajattelutyön tueksi.
  2. Nauti lounasta ja välipaloja. Kun syöt terveellisesti ja tasaisin väliajoin, energiaa riittää, eivätkä työpäivät tunnu suorittamiselta. Lounasta ei kannata jättää välistä, sillä sen lisäksi että saat ruoasta polttoainetta, tauko kesken työpäivän tekee hyvää työkyvylle. Säännöllinen ruokarytmi ja terveelliset välipalat varmistavat, että verensokeritasosi ei pääse romahtamaan aterioiden välissäkään.
  3. Juo runsaasti vettä. Ihmisen elimistöstä noin 60 % on vettä. Juomalla riittävästi nesteitä, vältät nestehukan aiheuttaman väsymyksen, päänsäryn, aivosumun ja lihaskrampit. Vedentarve on yksilökohtaista ja riippuu muun muassa sukupuolesta ja aktiivisuustasosta, mutta kaikkien olisi hyvä juoda ainakin 1,5–2 litraa vettä päivässä. Jos vedenjuonti on epämieluisaa, kokeile korvata osa määrästä esimerkiksi kofeiinittomalla, sokerittomalla teellä.
  4. Kuluta kahvia kohtuudella. Oikea-aikaisesti ja kohtuudella nautittuna kahvi voi parantaa aivojen toimintaa ja yleistä suorituskykyä. Kahvilla ei kuitenkaan tulisi kompensoida lyhyitä yöunia ja yleistä alipalautumista. Kahvi nostaa stressihormoni kortisolin tasoa ja vaikuttaa nukahtamiseen ja unenlaatuun huonontavasti, minkä vuoksi sitä ei pitäisi juoda enempää kuin 1–3 kupillista päivän aikana. Yhtä kofeiiniannosta vastaan tulisi juoda lasillinen vettä, sillä kofeiini poistaa nestettä kehosta.
  5. Kiinnitä huomiota suoliston hyvinvointiin. Ravintoaineiden imeytymisen kannalta on tärkeää, että suolisto on hyvässä kunnossa. Suolistoa on alettu kutsua toisiksi aivoiksi, sillä suoliston kunnolla on valtava vaikutus sekä fyysiseen että henkiseen hyvinvointiin. Esimerkiksi kroonisella väsymyksellä ja uupumuksella on usein yhteys suoliston heikkoon kuntoon. Lisää siis lautasellesi suolistoa helliviä ja sen omaa bakteerikantaa ylläpitäviä fermentoituja ruokia, kuten hapankaalia.
  6. Unohda dieetit ja rajoitukset. Ravinto on parhaimmillaan nautinnon, energian, voiman ja ilon lähde, joka ei hallitse sinua vaan päinvastoin. Muista, ettei mikään ruoka-aine ole varsinaisesti ”paha”, vaan kokonaisuus ratkaisee. Kieltolistat eivät kanna pitkälle – ruoasta nauttiminen ja myös satunnainen herkuttelu kuuluvat elämään.

 

Lähteet:

https://www.forbes.com/sites/alankohll/2019/07/17/nutrition-the-missing-piece-of-the-corporate-wellness-puzzle/#b86d9c13f501

Juttua varten on haastateltu ravinto- ja hyvinvointivalmentaja Niina Luotolaa, https://niinaluotola.com

 

Tilaa Elon uutiskirje