Räjähtäen kasvanut startup toimitti käsidesiä koronakriisissä – ja aikoo seuraavaksi mullistaa maailman logistiikkaketjut

Droppen yrittäjät Henrik Helenius ja Johannes Salmisaari

Koronakriisi herätti kaksi suomalaisopiskelijaa tunnistamaan maailmanlaajuisten toimitusketjujen vanhanaikaisuuden. Heidän startup-yrityksensä Droppe yhdistää hygieniatarvikkeiden tuottajat ja ostajat, ja on toimittanut muutamassa kuukaudessa miljoonia annoksia käsidesiä.

Tämän vuoden maaliskuussa Berkeleyn yliopisto Kaliforniassa sulki ovensa ja siirtyi etäopetukseen. Johannes Salmisaari ja Henrik Helenius, kaksi Aalto-yliopiston kautta Berkeleyyn päätynyttä opiskelijaa, päättivät siirtyä hieman sivuun koronaviruksen alkaessa levitä San Franciscon suurkaupungissa. He varasivat pikaisesti lennot ja majoitukset Havaijille.

Saapumispäivän iltana Helenius ja Salmisaari istuivat havaijilaisessa hotellihuoneessaan yrittäjyyttä käsitelleellä etäluennolla. Luennolla kannustettiin miettimään, kuinka yrittäjänä voisi olla avuksi koronaviruksen aiheuttamassa maailmanlaajuisessa poikkeustilanteessa.

Samalla Heleniuksen ja Salmisaaren aiemman startup-yrityksen sijoittaja lähetti viestiä ja otti puheeksi suomalaisen suksivoideyrityksen, joka oli nopeasti ryhtynyt tuottamaan käsidesiä.

– Silloin meillä syttyi oivallus, ja luento jäi meidän osaltamme aika nopeasti kesken, yrittäjät kertovat.

Koronakriisin nopeus yllätti kansainvälisen kaupan

Kuluneiden kuukausien aikana Helenius ja Salmisaari ovat ymmärtäneet, kuinka koronaviruksen eteneminen aiheuttaa aaltoilevuutta myös hygieniatarvikkeiden liikakysynnässä ja -tuotannossa. Kaverusten ollessa Havaijilla elettiin maaliskuun loppua, jolloin Suomessa jopa viranomaisilla oli vaikeuksia hankkia maahan riittävästi esimerkiksi hengityssuojaimia ja desinfiointiainetta.

Kun hygieniatarvikkeiden tuotanto on nyttemmin saatu Suomessa vauhtiin, on epidemia ja suurin kysyntäpiikki siirtynyt jo muualle.

Maaliskuinen oivallus synnytti startup-yrityksen nimeltä Droppe. Droppe tasaa kysynnän piikkejä tuomalla ostajat ja tuottajat lähemmäs toisiaan – eli välittämällä hygieniatarvikkeita sinne, missä niitä tarvitaan sieltä, missä niitä on juuri sillä hetkellä saatavilla. Markkina-alueena on koko maailma.

Yrityksen ensimmäiset viikot kuluivat kaksikon opiskellessa globaalien toimitusketjujen toimintalogiikkaa ja kyhätessä Droppen toimintasuunnitelmaa. Yritys sai kiihdytettyä ensi askeliaan myös julkisen ja yksityisen sektorin yhdessä järjestämän Hack the Crisis -hackathonin ansiosta.

– Kuten kriisit yleensäkin, myös koronakriisi paljasti maailmasta jotakin, mitä emme aiemmin olleet oivaltaneet. Kansainvälisen kaupan järjestelmät ovat rakentuneet oletukselle vakaasta ja vähittäisestä kasvusta, mutta ne eivät kyenneet reagoimaan tällaiseen yllätykseen riittävällä nopeudella.

Tähän mennessä Droppen kumppaneina on 15 hygieniatarvikkeiden valmistajaa, ja yritys on välittänyt miljoonia annoksia käsidesiä, maskeja sekä kertakäyttöhansikkaita. Droppe on auttanut hankinnoissa muun muassa kansainvälisiä lääketukkuja ja suomalaisia apteekkeja sekä sairaanhoitopiirejä.

Kasvuyrityspalvelut tarjoavat korvaamattoman tärkeää apua

Kaksikko tutustui toisiinsa Aaltoes-startupyhteisön kautta, ja päätyi myös Kaliforniaan opiskelemaan yrittäjyyttä Aalto Ventures -ohjelman ansiosta. Sen lisäksi, että projekteissa tapaa yrittäjyydestä innostuneita ihmisiä yliopiston eri aloilta, tarjoavat projektit myös ideoita ja konkreettista asiantuntija-apua.

– Toiminnan aloittamisen jälkeen kasvuyrittäjyydessä voi olla hetki, jolloin ei oikein tiedä, mitä pitäisi tehdä. Moni ei ehkäpä uskalla vetää tavoitteitaan riittävän korkealle, mutta esimerkiksi yrittäjyyskiihdyttämö Kiuas tarjoaa tuolloin apua ja rohkaisee. Nämä ovat erittäin arvokas kokonaisuus, ja onkin hienoa, että Elo toimii Kiukaan kumppanina ja tukee näin uusien suomalaisten yritysideoiden mahdollisuuksia menestyä.

Elon myyntineuvottelija Jasmin Varis ja yrittäjät Johannes Salmisaari ja Henrik Helenius
Elon myyntineuvottelija Jasmin Varis on kartoittanut Droppen lisäksi myös monien muiden tuoreiden yritysten eläkevakuutustarpeita. ”Paras asiakaspalvelukohtaaminen tämän yrityksen toiminnan aikana”, kuvailee yrittäjäkaksikko.

Vaivaton asiakaspalvelu auttaa aloittelevaa yrittäjää keskittymään olennaiseen

Sopivien valmistajakumppanien ja asiakkaiden löytäminen ympäri maailmaa eivät suju hetkessä. Yrittäjäkumppanit kertovatkin, että etenkin ensimmäisinä viikkoina yöunet jäivät todella lyhyiksi. Toisaalta myös yrityksen perustamiseen liittyvä paperityö voi olla aikaavievää.

Elon myyntineuvottelija Jasmin Varis sai tiedon Droppen työeläkevakuutustarpeista Kiuas-yrityskiihdyttämön kautta.

– Minä ja kollegani tiedämme, että yritystä perustaessa on monta asiaa mielessä, ja olisi tärkeää saada keskittyä yrityksen ydintoiminnan aluille saamiseen. Haluamme siis tehdä myös lakisääteiset eläkeasiat niin helpoiksi kuin mahdollista. Kun saamme tiedon, että yrityksellä on työeläkevakuutustarpeita, otamme useimmiten suoraan yrittäjään yhteyttä ja selvitämme tarpeet yhdessä yrittäjän kanssa hänelle mutkattomimmalla tavalla, Varis kuvailee.

– Tämä oli helpoin ja paras asiakaspalvelukohtaaminen, mitä tämän yrityksen aikana on tapahtunut. Paperisotaa syntyy siellä sun täällä, niin oli mukavaa, että työeläkevakuutusasiat sen kuin sujuivat, yrittäjäkaksikko kiittelee.

Tulevaisuuden suuntana yrittäjyyttä ja maailman muuttamista

Kuten menneet viikot ja tuoreet suomalaiset suositukset ovat osoittaneet, epidemian eteneminen aiheuttaa suojatarvikekysynnässä arvaamattomiakin muutoksia. Näillä näkymin Suomessa ei tulla lähiaikoina palaamaan kevään kaltaisiin tiukkoihin rajoitustoimiin, mutta kasvomaskien kulutus tulee moninkertaistumaan. Droppe kannustaakin työnantajia hankkimaan suojaimia työntekijöilleen viruksen leviämisen rajoittamiseksi.

– Olemme julkaisemassa yrityksille Droppe.org-nimistä vastuullisuusaloitetta, jonka ajatuksena on, että Suomi saadaan jaloilleen vain, mikäli kaikki työnantajat kantavat kortensa kekoon ja ryhtyvät mukaan talkoisiin koronaa vastaan, Helenius kertoo.

– Mielestämme vastuullinen työnantaja ei epäröi kasvosuojainten hankintaa, sillä yhden tartunnan kerrannaisvaikutukset ovat suuria työntekijän lähipiirille ja yrityksen liiketoiminnalle, Helenius lisää.

Kun koronan kriisivaiheista on päästy ohi, yrittäjäkumppaneilla on mielessä soveltaa koronakriisin esiin nostamia oppeja ja uudistaa kansainvälistä kaupankäyntiä raskaine prosesseineen.

– Droppen tarjoaman alkusysäyksen ansiosta olemme pidemmän päälle tekemässä teknologista mallia, joka ratkaisisi näitä toimitusketjujen läpinäkyvyyteen liittyviä ongelmia.

Perinteisesti tukkurin tehtävänä on ollut tunnistaa eri asiakasryhmien tarpeita, mutta kaksikko uskoo, että tätä osaamista on mahdollista automatisoida. Silloin tuotteen ostaja ja valmistaja saisivat toisiinsa yhteyden huomattavasti nykyistä helpommin ilman lukuisia välikäsiä. Monimutkaisemmissa tuotantoketjuissa se parantaisi myös ennustettavuutta, sillä esimerkiksi tuotteen valmistajalla olisi sujuvampi keskusteluyhteys sen omiin tavarantoimittajiin.

Missä kaksikko näkee itsensä tulevaisuudessa?

– Kaliforniassa oli mukavan oloista porukkaa, haluaisin lähteä testaamaan askelia siellä päin. Voisi katsoa, löytyykö matkan varrella joitakin ongelmia, joita voisi lähteä ratkaisemaan. Hienointa on huomata, kuinka omalla työllä on merkitystä, ja kuinka sillä voi luoda yhteiskuntaan lisäarvoa, Salmisaari toteaa.

– Harvassa työpaikassa pystyy vaikuttamaan niin moneen asiaan ja luoda ympärilleen sellaista kulttuuria, jossa itse viihtyy. Yrittäjyys taitaa kyllä olla aika lailla ainoa työ, mitä itselleen osaa kuvitella.

Haluatko sinäkin yrityksesi eläkevakuutusasiat kerralla kuntoon? Jätä soittopyyntö