Pysähdy kiireen keskellä – lisätehoa ja mielenrauhaa viidessä minuutissa

Monen kalenteri huutaa hoosiannaa lomakauden kynnyksellä. Kiire ei kuitenkaan ole tekosyy olla ottamatta hetkeä itselleen. Lyhyen mindfulness-harjoituksen avulla mieli kevenee ja työt sujuvat sutjakkaammin.

Tarkoittaako juhannuksen lähestyminen sinullekin sarjaa deadlinejä ja lisääntynyttä työtaakkaa? Tuhat tehtävää pitäisi saada valmiiksi ennen kesälaitumille lähtöä, ja lisäkäsille sekä -aivoille olisi käyttöä.

Jos tuntuu, että langat eivät enää pysy käsissä, on aika puhaltaa peli hetkeksi poikki ja ottaa pieni paussi. Ennen kuin tyrmäät ajatuksen vetoamalla ajanpuutteeseen, lue eteenpäin. Nyt ei puhuta aikaa vaativista kylpyläviikonlopuista saati sapattivapaasta – mielenrauha ja kaivattu tehokkuus-buusti ovat huomattavasti helpommalla ja halvemmalla saavutettavissa.

Avun tuo yksinkertainen arjen mindfulness-harjoitus.

Mindfulness puhdistaa mielen

Mindfulnessin, eli tietoisen läsnäolon harjoittelun, avulla puhdistat mielesi ja vapautat energiaa tärkeisiin tehtäviin. Mindfulness-harjoitukset voi sijoittaa aamuun tai iltaan – tai vaikka keskelle työpäivää. Voit tehdä ajatuksia kirkastavan harjoituksen toimistossa, kulkuneuvossa matkalla työpaikalle. Mikä parasta, säännöllisesti nautittuna vain viisi minuuttia riittää.

Sanna Mämmi antaa uutuuskirjassaan Vapaudu huolista käytännönvinkkejä tietoisen läsnäolon harjoittamiseen. Poimimme kirjasta helpon mindfulness-harjoituksen, joka on kiireisen päivän pelastus. Harjoitus toimii myös ennen nukkumaanmenoa, jos mielessä pyörivät työasiat estävät vaipumasta virkistävään uneen.

Näin teet lyhyen istumameditaation

  1. Käy istumaan tuolille, tyynylle tai vaikka bussin penkille. Pidä selkä suorana, tarvittaessa voit käyttää selän tukena tuolin selkänojaa tai lattialla istuessasi seinää. Pääasia on, että istut rennossa ja mukavassa asennossa, jossa jalkasi eivät puudu ja hengityksesi pääsee kulkemaan vaivattomasti.
  2. Aseta kätesi reisiesi päälle tai syliisi. Käsien tarkalla asennolla ei ole väliä – etsi itsellesi sopiva asento, missä kätesi, käsivartesi ja hartiat ovat rennot.
  3. Sulje silmäsi ja anna hengityksen kulkea vapaana.
  4. Anna ajatusten tulla ja mennä ilman että lähdet tutkimaan niitä. Päästä irti mieltä vaivaavista työasioista ja muista huolista. Ihminen ei ole kone, ja aivot tarvitsevat lepotaukoja toimiakseen jälleen tehokkaasti.
  5. Kun mielesi on rauhoittunut ja tunnet olevasi valmis, avaa silmäsi ja ravistele kehosi kevyesti hereille. Tunne kuinka mielesi on rauhoittunut, ajatuksesi kirkastunut ja kiireen tunne helpottunut. Näillä asetuksilla on huomattavasti helpompi jatkaa työvuoren taklaamista.

Vinkki: Jos sinun on vaikea rentoutua ja huomaat huolehtivasi ajankulusta harjoituksen aikana, aseta puhelimesi herätyskellon merkkiääni soimaan esimerkiksi viiden tai kymmenen minuutin päähän harjoituksen aloittamisesta.

Lähde: Mämmi, Sanna (2019) Vapaudu huolista. WSOY.