Palautteesta paremmaksi – Näin otat hyödyn irti risuista ja ruusuista

Toimiva palautekulttuuri on oikotie osaamisen kehittämiseen. Kehuista ja kritiikistä ei kuitenkaan ole hyötyä, jos vastaanotto takkuaa. Poimi tästä vinkit palautteen pureskeluun. 

Tuntuuko palautteen vastaanottaminen hankalalta? Jos kuittaat kehut vaivaantuneella vähättelyllä tai ryhdyt kritiikkiä saadessasi puolustuskannalle, on syytä treenata palautteen vastaanottoa ja sen viemistä käytäntöön.

Palaute on lahja

Työntekijä ja työyhteisö eivät kehity ilman avointa palautekulttuuria. Palautteen avulla voidaan vahvistaa toimivia tapoja, auttaa löytämään ratkaisu ongelmaan, tai saada aikaan toivottu muutos. Koska palaute on omaksi hyödyksemme, kritiikkiin ja kehuihin kannattaa suhtautua lahjana, joka vie osaamistamme eteenpäin.

On sinusta vastaanottajana kiinni, kuinka palautteen hyödynnät – päätätkö kehittää toimintatapojasi vai ohitatko palautteen olankohautuksella. Näillä vinkeillä otat hyödyn irti saamastasi palautteesta, oli se sitten rakentavaa tai positiivista.

4+1 tapaa ottaa palaute paremmin vastaan

1. Suodata ensireaktio

On luonnollista, että puolustusmekanismimme laukeavat, kun koemme olevamme arvostelun kohteena. Palautetilanteessa vaistosi saattavat käskeä sinua puolustautumaan tai pakenemaan. Palautteeseen ei kuitenkaan kannatta suhtautua vähättelyllä tai selittelyllä. Muista, että kollegalta saatu palaute ei kohdistu meihin henkilöinä. Pyri suhtautumaan palautteeseen avoimesti ja vastaa siihen neutraalilla kiitoksella.

2. Kysy tarkentavia kysymyksiä

Jotta saat suurimman hyödyn irti palautteesta, kysy palautteenantajalta tarkentavia lisäkysymyksiä. Pyydä konkreettisia esimerkkejä, jotka valottavat mikä toiminnassasi tarkalleen ottaen ihastutti tai vihastutti. Näin voit arvioida, missä onnistuit ja missä sinulla on vielä varaa parantaa.

3. Kirjaa positiivinen palaute ylös

Kritiikki jää pyörimään päähän viikoiksi, mutta positiivinen palaute unohtuu usein jo parissa päivässä – tunnistatko ilmiön? Kehuilla on oma tehtävänsä kehittymisesi kannalta, joten ne kannattaa huomioida ja käsitellä yhtä huolellisesti kuin kritiikki. Jotta voisit hyödyntää saamaasi kiitosta itsesi kehittämisessä, kannattaa se kirjata ylös.

Luo esimerkiksi tietokoneelle tiedosto, johon kirjaat kiitosviestit, kehityskeskustelussa saamasi ruusut ja vaikkapa sähköpostiketjujen viittaukset työpanokseesi tietyssä projektissa. Näin voit palata reflektoimaan sitä, mikä sinun toiminnassasi on herättänyt kiitosta ja pohtia, miten voit jatkossakin hyödyntää näitä toimintatapoja hyvien tulosten saavuttamiseksi.

4. Käsittele negatiivinen ja positiivinen palaute erikseen

Kritiikkiä on pitkään neuvottu antamaan niin sanotulla hampurilaistekniikalla, positiivisen palautteen lomassa. Tässä mallissa on kuitenkin oma ongelmansa – positiivinen palaute saatetaan kokea yksinomaan kritiikin pehmittelynä, jolloin kehut menevät kuuroille korville.

Koska negatiivinen palaute vie huomiomme pois positiivisesta, voi olla mahdotonta keskittyä sekä vahvuuksien että heikkouksien käsittelyyn saman keskustelun aikana. Pyri mielessäsi erottelemaan positiivinen ja rakentava palaute toisistaan, ja jos mahdollista, sovi erilliset tapaamiset kehityskohteiden ja kehujen käsittelyyn.

+1 Harjoitus tekee mestarin

Kuten palautteen antamista, myös palautteen vastaanottamista pitää harjoitella. Uskalla pyytää palautetta projektin päätyttyä, ja sovi tiimisi kanssa teille sopiva matalan kynnyksen tapa antaa ja vastaanottaa palautetta.

 

 

Lähteet:

To Become Your Best Self, Study Your Successes: https://hbr.org/2019/05/to-become-your-best-self-study-your-successes

Why Feedback Feels Threatening & What To Do About It: https://www.forbes.com/sites/remyblumenfeld/2019/02/26/why-feedback-sucks-four-ways-to-prosper-and-grow-from-it/#506083d81af5

Find the Coaching in Criticism: https://hbr.org/2014/01/find-the-coaching-in-criticism