Menestys alkaa aamusta: 3 vinkkiä parempaan päivään

Meillä kaikilla on käytössämme yhtä monta tuntia vuorokautta kohden, ja silti toiset tuntuvat saavan enemmän aikaan annetussa ajassa. Suuntasimme katseet motivaatiostaan ja tehokkuudestaan tunnettujen, maailman menestyneimpien johtajien aamurutiineihin ja poimimme niistä parhaat vinkit!

Torkutus, vaatteet niskaan, ei aikaa aamupalalle ja kengännauhat kiinni vasta rappukäytävässä. Monen päivä alkaa kiireellä.

Ei ole yhdentekevää, miten aamusi aloitat. Aamupuuhat vaikuttavat mielialaan ja tehokkuuteen läpi päivän, ja parempi aloitus johtaa todennäköisesti parempaan päivään. Mikäli haluat saada enemmän aikaan (mielenrauhaasi menettämättä), jatka lukemista.

Kokosimme vaikutusvaltaisten ja aikaansaavien ihmisten rutiineista vinkit motivoivaan ja energiseen päivän aloitukseen. Kopioi vinkit ja räätälöi itsellesi sopiva aloitus vuoden jokaiselle päivälle.

1. Minimoi sähläys

Jotta aamusi sujuu sutjakkaasti, tee voitavat valmistelut jo edellisenä iltana. Säästä aamun arvokkaita minuutteja ja lisää mielenrauhaa valmistelemalla aamupala, pakkaamalla laukku ja valitsemalla seuraavan päivän asu valmiiksi ennen nukkumaanmenoa.

Jos haluat välttää aamuiset vaatekriisit ja helpottaa arkea astetta enemmän, voit ottaa mallia Applen Steve Jobsista ja Facebookin Mark Zuckenbergista. Pukeutumalla aina samalla, hyväksi havaitsemallaan tavalla, he karsivat päivän mittaan tehtävistä lukuisista päätöksistä yhden. Vapauttaaksesi aivokapasiteettia, kuratoi vaatevalikoimastasi yhdenmukainen ja toista samaa asua uniformun tavoin.

2. Syö sammakko

Yhdysvaltalainen kirjailija, yrittäjä Mark Twain sanoi: ”Jos tehtäväsi on syödä sammakko, kannattaa se syödä heti aamulla.” Jos jotakin epämiellyttävää täytyy saada aikaiseksi, kannattaa se hoitaa heti alta pois.

Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi kuntoilua. Ota mallia Yhdysvaltain presidentistä Barack Obamasta ja Voguen päätoimittaja Anna Wintourista, jotka hikoilevat salilla mieluiten heti aamusta. He haluavat pitää huolta kunnostaan, mutta tietävät urheilun jäävän pois päiväohjelmasta, elleivät he varaa sille aamun ensimmäisiä tunteja.

Oli sammakkosi mikä tahansa, viesti on sama: priorisoi sitä, minkä tiedät olevan tärkeää, mutta minkä tekeminen ei motivoi enää iltapäivästä.

3. Meditoi ja motivoidu

Menestys vaatii motivaatiota – ja motivaation ylläpitäminen vaatii harjoituksia. Kohenna motivaatiotasi puhdistamalla ajatuksesi hetkeksi ja keskittämällä ne sitten päämäärääsi.

Rauhallinen, tietoinen aamunaloitus ei vaadi kuin muutaman minuutin. Ehkäise väärällä jalalla nouseminen mediayrittäjä Arianna Huffingtonin tapaan: herättyäsi makaa hetki sängyssä, hengitä syvään ja aseta mielessäsi tavoite päivälle.

Meditaation lisäksi motivaation voi ladata huippuunsa musiikin, kirjan tai vaikka kiitollisuusharjoituksen avulla. Tärkeintä on pysähtyä hetkeksi ja muistuttaa itselleen, että jokainen aamu on uusi mahdollisuus.

Lähde:

https://www.forbes.com/sites/alicegwalton/2016/01/29/the-morning-habits-of-highly-successful-people/#5fd6681cb63c