Konkurssin partaalta Whole Foodsin hyllyille: Goodio ei tingi arvoistaan

Raakasuklaabrändi Goodio hakee kasvua kansainvälisiltä markkinoilta ja pyrkii samalla tekemään maailmasta parempaa paikkaa.

Kiiltäväpintainen suklaalevy napsahtaa nätisti, kun Jukka Peltola lohkaisee siitä palan. Pure Nacional -kaakaopavun tuoksu on vahva ja huumaavaa. Inkiväärin ja tyrnin hienoiset vivahteet tuovat suklaan makuun kirpakkuutta.

Suklaabrändi Goodion tehtaalla Helsingin Sörnäisissä kehitellään uusia makuyhdistelmiä. Paitsi kekseliäistä mauista, Goodion tuotteet tunnistaa myös kauniista pakkauksista. Tätä suklaata ei ole tehty pikaruoaksi, joka hotkaistaan suoraan kääreestään, vaan se on tarkoitus nauttia rauhassa makuja maistellen ja raaka-ainetta arvostaen.

Suklaa, joka on niin terveellistä ja eettisesti valmistettua, ettei sen syömisestä tarvitse potea tunnontuskia. Goodion visio ei ole ihan pieni. Peltola, joka on myös yrityksen perustaja, uskoo vahvasti, että on mahdollista kehittää yritys, joka tekee sekä taloudellista kasvua että suurempaa hyvää.

Sekaisin suklaasta

Peltolan vaaleanpunaisessa collegepaidassa on suklaanvärinen printti, ChocOat. Se on yrityksen uuden tuotemerkin, kaurasuklaan logo. Yrittäjällä on koko ajan monta rautaa tulessa, eikä kahden pienen lapsen isällä ole tekemisen puutetta vapaa-ajallakaan. Intoa ja energiaa riittää siitä huolimatta.

Vielä kymmenen vuotta sitten Peltola ei voinut yhtä hyvin. Hän teki menestyksekästä uraa pelialalla, mutta intohimo puuttui. Arki tuntui tasapaksulta puurtamiselta.

– Olin koko ajan väsynyt ja sairastelin. Tuntui, ettei energiaa ollut oikein mihinkään.

Kaverin innostamana Peltola alkoi testata, voisiko omaan olotilaan vaikuttaa ravinnon avulla. Vaikutus olikin niin valtaisa, että Peltola päätyi sukeltamaan yhä syvemmälle terveellisen ravinnon ja superfoodien maailmaan.

Viimeinen pisara oli ihan tavallinen kauppareissu. Peltola katseli hyllyrivistöjä ja tutki pakkausten tuoteselosteita. Maailmassa tuntui olevan suuri epäkohta – voittojen maksimointiin ympäristön ja kuluttajien hyvinvoinnin kustannuksella pyrkivä elintarviketeollisuus – ja se teki hänet vihaiseksi. Oli aika astua oman mukavuusalueen ulkopuolelle.

Peltola jätti työn pelifirmassa ja ryhtyi yrittäjäksi. Omien ruokavaliokokeiluidensa kautta hän oli löytänyt kaakaon ja sen terveysvaikutukset. Peltola näki, että kaakaon kaupallinen potentiaali oli hyödyntämättä.

Silloisten liikekumppaneidensa kanssa hän alkoi kehittää mahdollisimman vähän käsiteltyä ja lisäaineetonta raakasuklaata, jossa kaakaon terveelliset ominaisuudet säilyisivät parhaalla mahdollisella tavalla.

Eikä Peltola halunnut tehdä vain maailman parasta suklaata, vaan myös yrityksen, jota rahan sijaan motivoisivat suuremmat arvot.

Sitoutuminen toi tulosta

Goodio perustettiin vuonna 2012. Ensimmäiset vuodet eivät olleet helppoja. Peltolalla ei ollut kokemusta yrittämisestä. Taloudenpito jäi hunningolle, eivätkä liikekumppanit olleet sitoutuneita liki konkurssikypsään yritykseen. Peltola jäi yrityksen kanssa yksin vuonna 2015.

– Olin aivan poikki. Tuntui, että kaikki kivet oli käännetty ja omat tietotaidot ja resurssit kulutettu. Kirjoitus, jossa kerroin luovuttavani yrityksen eteenpäin, oli jo julkaisua vaille valmiina, Peltola kertoo.

Hän päätti kuitenkin yrittää vielä viimeistä oljenkortta ja kilautti vanhalle kaverille Sampsa Siekkiselle. Soitto kantoi hedelmää, ja kun vierelle löytyivät sitoutuneet kumppanit, Siekkinen ja tämän verkostojen kautta vielä kokenut yrittäjä Jonni Sinkkonen, alkoivat palaset viimein loksahdella paikoilleen.

Vaikka alkuvuosina retuperälle jääneen taloudenpidon jälkiä paikkaillaan vieläkin, on yrityksen oikea ura viimein löytynyt. Peltola nosti itselleen palkkaa yrityksestä ensimmäistä kertaa syksyllä 2016.

Usko omaan visioon ja tuotteeseen ei ole hiipunut koskaan. Aina se ei ole ollut helppoa. Esimerkiksi reilusti tuotetun ja laadukkaan kaakaon löytäminen maapallon toiselta puolelta on toisinaan melkoista metsästystä.

– Moni ei esimerkiksi tiedä, että Norsunluurannikolta, joka on maailman suurin suklaantuottaja, on hakattu 80 prosenttia sademetsistä alas suklaan tieltä. Vaikutusta eläimiin ja muuhun kasvustoon on vaikea edes kuvitella, Peltola sanoo.

Läpinäkyvä maailmanvalloitus

Samettinen suklaamassa pyörii temperointilaitteessa. Tässä erässä makuina on tyrniä ja lakritsia. Ryhmä japanilaisia vieraita kurkistelee tuotantotiloihin lasisten seinien läpi. Japanilaiset jälleenmyyjät ovat tutustumassa tiloihin ja maistelemassa suklaata.

Goodiota viedään jo 15 maahan. Merkittävimpiä markkinoita ovat Pohjoismaat, Britannia, Japani ja Yhdysvallat. Kasvuodotuksia on nyt erityisesti Yhdysvalloista, jossa muiden muassa luomujätti Whole Foods on ottanut Goodion suklaat valikoimaansa.

Goodio muutti näihin Sörnäisissä sijaitseviin toimitiloihin ihan vastikään, vuoden 2018 alussa. Suuremmat tilat ovat mahdollistaneet tuotantokapasiteetin moninkertaistamisen ja levikin laajentamisen. Uusi tehdas on myös osa Goodion tavoitetta olla radikaalisti läpinäkyvä yritys. Lasiset seinät ja tehtaan yhteyteen rakennettava vierailukeskus ovat vain yksi esimerkki toimenpiteistä, joilla Goodio aikoo pyrkiä kohti tätä tavoitetta.

– Haluamme avata koko tuotantoketjun kaikkien nähtäville. Suunnitelmissa on, että sitä voisi seurata reaaliajassa videon välityksellä aina tiloille asti. Tarkoitus on myös ihan pian julkaista kaikki omat reseptit, Peltola kertoo.

Hän uskoo, että läpinäkyvyys on tulevaisuutta. Brändeihin pitää pystyä luottamaan. Toistaiseksi Goodio kilpailee vielä hyllypaikoista huomattavasti huokeampien maitosuklaiden kanssa. Peltola uskoo, että kun parempia vaihtoehtoja tulee tarjolle, kulutustottumukset muuttuvat vähitellen. Se on muutos, jota Goodio ajaa voimakkaasti eteenpäin.

Lue yrittäjän vinkit kansainvälistymiseen