Kohisten kasvanut Holvi kääntää taloushallinnon yrittäjien kielelle

Holvin tarina sai alkunsa, kun sen pienyrittäjätaustaiset perustajat kyllästyivät pankkien tarjoamien palveluiden toimimattomuuteen. Yrityskauppa toi mukanaan kansainvälisyyttä ja lisäresursseja, jotka kiihdyttivät kasvua ja tuotekehitystä.

Markkinoinnin ja viestinnän johtaja Elina Räsänen esittelee Holvin uudenkarheita tiloja. Kiihkeä kasvu on vienyt yrityksen Helsingin Kallioon, jossa juuri korkattu, tyylikäs ja tilava toimisto sijaitsee.

Toimiston viherseinä ja laadukkaat materiaalit luovat mielikuvaa menestyvästä yrityksestä, jonka palveluksessa on hyvä työskennellä.

Valtavassa parkettilattiaisessa salissa on poikkeuksellisen rauhallista.

Toisin on silloin, kun työntekijät kokoontuvat tilaan yhteisen palaverin, luentotilaisuuden tai illanvieton merkeissä. Tärkeimpiin yhteisiin tapahtumiin osallistuvat kaikki – virtuaalisesti läsnä ovat he, jotka työskentelevät yrityksen Berliinin ja Madridin toimipisteissä.

Holvi on kasvanut seitsemässä vuodessa muutaman työntekijän yrityksestä yli sata henkeä työllistäväksi kansainväliseksi toimijaksi. Matka tähän pisteeseen on ollut vauhdikas ja kulttuurishokeilta ei ole säästytty.

Kaikki lähti tarpeesta

2010-luvun alussa joukko konsulttialan pienyrittäjiä koki turhautumista perinteisten pankkien tarjoamia palveluita kohtaan. Oman työelämän kautta he tunnistivat tarpeen kevyemmälle rahanhallintajärjestelmälle.

– Yrittäjät ja pienyritykset ovat selkeästi alipalveltu segmentti pankkimaailmassa, Elina kuvailee toiminnan lähtökohtia.

Yrittäjäystävällinen taloudenhallintapalvelu Holvi perustettiin vastaamaan tähän epäkohtaan.

Alku oli kankea, sillä tarkoin säädelty ala sisältää lukuisia reunaehtoja. Vuonna 2011 voimaan tulleiden regulatiivisten muutosten myötä aika oli vihdoin kypsä uudenlaiselle, teknologiayrityksen tarjoamalle rahanhallintapalvelulle.

– Tarvittiin yhdeksän kuukauden ajallinen panos ja tuhansien sivujen paperityö, että saimme toimiluvan.

Kasvua ja kansainvälistymistä

Alkuun Holvia rahoittivat Tekes ja ulkopuoliset sijoittajat. Ensimmäiset vuodet kuluivat tuotekehityksen parissa. Palvelun ensimmäinen versio rakennettiin PayPalin päälle, sittemmin Holvi on luonut itse oman käyttöliittymänsä.

– Perustajilla oli alusta alkaen iso visio ja tahtotila. Tulevaisuuden unelma piti purkaa atomeiksi, jotta se konkretisoitui tehtäviksi, joita pystyttiin edistämään pala kerrallaan, Elina valottaa yrityksen alkutaivalta.

Määrätietoisuus palkittiin vuonna 2016, kun perustajat tekivät ensimmäisen yrityskauppansa ja myivät Holvin espanjalaiselle yritykselle.

– Yrityskaupan kautta saimme resursseja kehittämistyöhön ja kasvuun, kuvailee Elina omistajavaihdoksen hyötyjä.

Kasvu asettaa myös haasteita. Pienyrittäjinä kokemuksensa keränneet holvilaiset luotsaavat nyt eteenpäin isoa, kansainvälisesti toimivaa yritystä.

– Sisäinen viestintä ja päivittäinen operatiivinen toiminta joutuvat koetukselle, kun kasvetaan ja kansainvälistytään. Olemme kokeneet jonkinasteisen kulttuurishokin joka kerta, kun henkilöstö on tuplaantunut, toteaa yrityksen kasvua todistanut Elina.

– Haasteisiin pyritään varautumaan ennakoimalla. Olemme oppineet, että on parempi yrittää valmistautua potentiaalisiin ongelmiin etukäteen, kuin hakata päätä seinään ongelman yllättäessä, Elina nauraa.

Holvilaisuutta ja vapaa-aikaa

Miten sitten huolehditaan, että nopeasti kasvavan ja parista kymmenestä eri kansallisuudesta koostuvan työyhteisön yhteishenki pysyy hyvänä?

– Panostamme rekrytointiin. Haluamme pitää kiinni holvilaisuudesta ja varmistaa, että palkkaamme meille sopivan tyypin. Työntekijöitämme yhdistää samanlainen ajatusmaailma, Elina vastaa.

Holvi tarjoaa työntekijöilleen viikoittaisen joogatunnin toimistolla, ja keskiviikkoisin herkutellaan yhteisellä aamiaisella viereisessä ravintolassa. Yhteisö on perhemäinen ja sosiaalisiin suhteisiin panostetaan. Työpaikasta ei kuitenkaan haluta tehdä elämäntapaa.

– Haluamme vetää selkeän rajan työn ja vapaa-ajan välille. Rauhoitamme viestintäkanavamme arkisin seitsemältä ja viikonlopuiksi, ja kannustamme työntekijöitämme tekemään muutakin kuin töitä, Elina kuvailee yrityksen kulttuuria.

Palaset loksahtelevat paikalleen

Elinan matka osaksi Holvin tarinaa on erinomainen esimerkki Holvin rekrytointityylistä. Hyvät tyypit halutaan osaksi porukkaa.

Kansainvälinen ura oli vienyt Elinan Berliiniin, missä hän työskenteli pelialan yrityksessä. Elettiin vuotta 2014 ja kansainvälistymisestä oli tullut Holville ajankohtaista. Elina luki lehdestä yrityksen aikeista ja päätti laittaa viestin perustajille.

– Kirjoitin, että mikäli he tarvitsevat osaamistani jossain vaiheessa kansainvälistymisprosessia, niin minuun voi olla yhteydessä.

Pari tuntia myöhemmin Elinan puhelin soi. Soittaja oli Holvin toimitusjohtaja, joka kertoi olleensa juuri julkaisemassa Elinan profiilin kanssa yksi yhteen menevää työpaikkailmoitusta.

Elina muutti takaisin Suomeen ja aloitti työt Holvin palveluksessa kuusi päivää myöhemmin.

Vuosien mittaan Elinan rooli on kasvanut yrityksen mukana. Alkuvuosina hän oli ainoa markkinoinnista vastaava holvilainen, nyt markkinointitiimissä on 20 osaajaa. Elina on iloinen ja ylpeä tiimistään.

– Olen saanut rakentaa tiimin, joka vahvistaa kaikki omat heikkouteni. He ovat erityisen hyviä niissä asioissa, mitä en itse osaa.

Tiimin lisäksi työssä motivoi toimialakohtaiset haasteet.

– Raha-asiat ovat monelle yrittäjälle pakollinen paha. Markkinoinnin näkökulmasta tämä on mielenkiintoista ja haastavaa: miten voimme tehdä taloudenhallinnasta kiinnostavaa, kuvailee Elina.

Yleinen asenne yrittämistä kohtaan on muuttunut. Nykyään moni päättää vakituisen palkkatyön sijaan toimia freelancerina. Holvin toiminnan kannalta tämä on positiivista kehitystä.

– Maailma muuttuu meidän näkökulmastamme parempaan suuntaan. Me olemme edelleen yrittäjän asialla, Elina linjaa.

Lue Elinan vinkit aloittelevalle yrittäjälle