Jukka Kari tajusi inhimillisyytensä kantapään kautta – “Rekrytointien on tapahduttava ajoissa”

Mainostoimisto KMG Turun perustaja Jukka Kari on ollut monessa mukana. Vuosien varrella Kari on kasvanut ja oppinut paljon. Tärkein oppi on kuitenkin ollut se, että yrittäjäkin on vain ihminen.

19-vuotias Jukka Kari ei arvannut, että yrittäjyydestä tulisi elämäntapa. Yritys ei syntynyt päähänpistosta, vaan tarpeesta: luovan työn tekijän piti voida laskuttaa työstä. Karin isä toimi yrittäjänä, joten oman yrityksen perustaminen ei nuorta miestä pelottanut. Niinpä Kari perusti mainostoimisto AD-Kari Creativen.

– Kasvoimme suhteellisen nopeasti ensimmäisten vuosien haparointien jälkeen. Yhtäkkiä firmassani olikin viisi muuta työntekijää ja nimeksi vaihtui KMG Turku.

Alun jälkeen vauhti ei ole hidastunut. Työntekijöitä on nyt 25. Vuosien varrella myös printtien tuottaminen kasvoi, ja niin syntyi KMG Turun kanssa samaan yritysryppääseen kuuluva painotalo Printworks. Joulukuussa 2010 molemmat yritykset muuttivat vastaremontoituun toimistoon, jossa riittää tilaa myös uusille työntekijöille.

Yritys ja Kari ovat kasvaneet rinnakkain jo 19 vuoden ajan. Oli kuitenkin pienestä kiinni, etteikö matka olisi jäänyt kesken. Noin 10 vuotta sitten Kari heräsi – kirjaimellisesti – uudistamisen tarpeeseen.

Karu herätys

Vuonna 2008 Kari teki, kuten usein aiemminkin oli tehnyt, pitkää päivää – ja yötä. Hän ei pystynyt sanomaan asiakkaalle ”ei”. Eräänä kevätyönä Kari pääsi lähtemään kotiin vasta puoli viiden aikoihin aamulla ison projektin viimeistelyn jälkeen.

– Lähdin ajamaan kotia kohti, mutta yhtäkkiä heräsinkin liikennevaloissa. Samalla heräsin myös siihen, etteivät asiat voi jatkua näin.

Kari pääsi naarmuitta kotiin, ja siellä nukutun yön jälkeen hän avasi heti peräti kolme uutta rekrytointia, työmäärä oli niin iso. Kari ymmärsi, että omasta ja työntekijöiden hyvinvoinnista oli pidettävä kiinni: kaikkea ei voinut tai edes kuulunut tehdä itse. Yrittäjäkin on vain ihminen.

– Rekrytointi on aloitettava ennen kuin kaikki ovat loppuun ajettu, ei vasta sen jälkeen. Hälytyskellojen pitäisi soida tarpeeksi ajoissa. Ennen pitkään on joko laitoksessa tai hautausmaalla, Kari toteaa.

Valttikorttina sitoutuminen

Monelle yrittäjälle ensimmäinen rekrytointi voi olla haastava tilanne. Karille tilanne tuntui kuitenkin luonnolliselta.

– Ensimmäinen rekrytointi oli lukiokaverini. En kuitenkaan miettinyt itse rekrytointia sen enempää. Kaikki sujui todella hyvin, vaikka riskit olivatkin isot. Moni asia voi mennä pieleen, kun työskentelee kavereiden kanssa. Työskentelimme kuitenkin yhdessä 15 vuotta.

Monia Karin työntekijöitä yhdistää jokin, joka on mainosalalla poikkeuksellista: he ovat työskennelleet pitkään samassa yrityksessä. Iso osa KMG Turun työntekijöistä ovat olleet pitkään mukana, jotkut jopa alusta asti. Valtaosa työntekijöistä on ollut talossa yli viisi vuotta.

– En hae ihmisiä, jotka vain etsivät etenemismahdollisuuksia tai uusia ja hienompia titteleitä. Palkkaan työntekijöitä, jotka ovat valmiita sitoutumaan yritykseen.

Kari painottaa, että on tärkeää, että työnantaja ehtii paneutua hakemuksiin ja etsiä se paras ja sopivin henkilö kaikkien hakijoiden joukosta.

– Aina rekrytointivaiheessa miettii, että löysinkö nyt sen oikean ja parhaimman työntekijän, mutta onneksi jälkikäteen katsottuna epäonnistuneita rekrytointeja ei ole sattunut kuin pari. Minulle on tärkeää, että rekrytoitavilla ihmisillä on samanlainen ajatusmaailma kuin minulla ja firman muilla työntekijöillä. Se luo hyvän ilmapiirin ja helpottaa työntekoa.

KMG Turku ei pelkästään sitoudu työntekijöihinsä, vaan myös asiakkaisiinsa. Pisimmät asiakassuhteet ovat melkein yhtä vanhoja kuin yritys itse. Kari kiitteleekin pitkiä asiakassuhteita, niiden takia yritys ja asiakas tuntevat toisensa hyvin ja mikä tärkeintä, luottavat toisiinsa.

Keskisormi Helsingille

Kari on löytänyt menestyksen reseptin. Sitoutuneisuuden lisäksi Kari näkee myös paikallisuuden voimavarana. Kuusi vuotta yrityksen perustamisen jälkeen AD-Kari Creative vaihtoi nimeksi KMG Turku.

– Haluamme tuoda turkulaisuuden esiin nimessä, koska olemme siitä ylpeitä, mutta myös sen takia, että haluamme tuoda ilmi tekevämme töitä ilman helsinkiläistä lasiseinälisää, vaikka iso osa silloisista asiakkaistamme sijaitsikin Kehä 3:n sisäpuolella. Ja onhan monen mainostoimiston nimessä sana Helsinki, joten miksi meillä ei olisi Turku?

Juhlistaakseen nimenvaihdosta yritys laittoi Helsingin Sanomiin mainoksen.

– Ilmoitus oli vähän niin kuin keskisormi isoille helsinkiläisille mainostoimistoille. Halusimme näyttää, että kyllä Turussakin osataan: täältä tullaan ja lujaa, Kari nauraa.

Suomen isoimmat mainostoimistot sijaitsevat Helsingissä, mutta Kari korostaa, että Turussa on valtava osaamiskeskittymä, etenkin mainostoimistoalalla. Maantieteelliset sijainnit eivät ole myöskään nykymaailmassa ongelma, sillä etäpalaverit ovat arkea ja liikenneyhteydet hyvät.

Minkä nuorena oppii sen vanhana taitaa

Yrittäjyys ei ole pelkästään ruusuilla tanssimista: yrittäjyyttä ei voi jättää työpaikalle työpäivän päätyttyä. Vaikka yrittäjän rankka arki on Karillekin tuttua, hän ei kuitenkaan näe itseään palkkatöissä.

– Olen toiminut yrittäjänä yli puolet elämästäni, nyt jo 19 vuotta. Yrittäjän vapaudesta olisi vaikea luopua, vaikka se vapaus tuokin mukanaan paljon vastuuta. Tämä elämäntyyli on pienestä opittu.

Kari siis jatkaa yrittämistä ja KMG Turku voitonkulkuaan. Vuosien aikana yritys on kasvanut lähes joka vuosi, niin taloudellisesti kuin henkilömäärältäänkin. Matkan varrelle mahtuu myös useita voittoja alan kilpailuissa.

– Olen vilpittömän onnellinen siitä, että olen saanut tehdä töitä loistavien ihmisten kanssa kaikki nämä vuodet. Ilman heitä en olisi tässä.

Lue yrittäjän vinkit itsensä johtamiseen

comments powered by Disqus