Hyvää yötä, hyvää elämää - Näin valjastat unen voiman hyödyksesi

Uni on ainutlaatuinen elinvoiman eliksiiri, jolla voidaan maksimoida elämänlaatua ja tehokkuutta. Lue lisää unen voimasta ja poimi professori Matthew Walkerin vinkit parantavaan uneen.

Tiedäthän, miten kaikki tuntuu hieman paremmalta hyvin nukutun yön jälkeen. ”Olipa kyseessä mikä tahansa fyysinen tai henkinen vaiva, unella on siihen resepti”, kirjoittaa Berkeleyn yliopiston neurotieteen ja psykologian professori Matthew Walker kirjassaan Miksi nukumme – Unen voima.

Walkerin mukaan nukkuminen on tehokkain tapa huolehtia aivojen ja elimistömme kunnon elvyttämisestä päivittäin. Tiede ei toistaiseksi tunne mitään ainetta, keinoa tai määrää psyykkistä tahdonvoimaa, joka korvaisi riittävän unen.

Päiväunet ja kofeiini voivat hetkellisesti lisätä keskittymiskykyä, mutta ne eivät pidä kunnossa monimutkaisempia aivotoimintoja, kuten oppimiskykyä, muistia, tunnereaktioiden tasapainoa ja päätöksentekokykyä.

Vanha sanonta ”uni paras lääke on” pitää siis paikkansa.

Nuku tarpeeksi – ja kannusta työntekijöitäsi samaan

Jokainen tuntemamme eläinlaji nukkuu, mutta ihmiset ovat ainoita, jotka nukkuvat tahallaan liian vähän. Unen määrästä karsiminen ei kannata.

Riittävät yöunet hyödyttävät sekä yksilöä että yhteiskuntaa. Walkerin mukaan 15–20 minuuttia pidemmät unet säästäisivät maailmantaloudelta tuhansia miljardeja dollareita väestötasolla.

”Unenpuute heikentää monia keskeisistä kyvyistä, joita tarvitaan useimmissa työtehtävissä”, kirjoittaa Walker. Tuottavuus, luovuus, työinto, energisyys, tehokkuus ja tyytyväisyys nousevat, kun nukumme hyvin ja tarpeeksi. Walker ehdottaakin, että työnantajat palkitsisivat alaisiaan kunnollisista yöunista.

Poimi tästä 3+1 vinkkiä, joiden avulla saat unen päästä kiinni.

1. Ota kuuma kylpy

Viileys viestittää kehollemme yön saapumisesta. Tasalämpöisessä asunnossa viileyden voi luoda keinotekoisesti kylvyn avulla. Kuumasta vedestä noustessasi kehosi lämpötila laskee nopeasti, mikä voimistaa uneliaisuutta.

2. Käytä nukutuskelloa

Walkerin mukaan herätyskellosta on lähinnä haittaa terveydelle – parasta olisikin herätä ilman kelloa. Sen sijaan kannattaa käyttää hälytystä muistuttamassa nukkumaanmenoajasta. Säännöllinen unirytmi helpottaa nukahtamista ja heräämistä.

3. Liittoudu teknologian kanssa

Makuuhuoneessa ei kannata pitää laitteita, jotka heijastavat unta häiritsevää led-valoa. Teknologiasta voi kuitenkin olla myös hyötyä unta tavoittelevalle. Modernin teknologian avulla makuuhuoneen olosuhteet, kuten lämpötila, voidaan optimoida unelle sopiviksi. Lisäksi oman unidatan seuraaminen teknologian avulla auttaa elämäntapojen muuttamisessa.

+ 1 Kun uni ei tule

Vakavasta unettomuudesta kärsivän kannattaa kääntyä unilääkkeiden sijasta terapian puoleen. Unettomuuden kognitiivinen käyttäytymisterapia on tabletteja toimivampi hoitokeino.


Lähde: Walker Matthew, Miksi nukumme – Unen voima. Tammi.
(Suomennos ilmestyy maaliskuussa 2019.)