Etäjohtaminen on arkipäivää tilitoimisto Homeroksessa

Tilitoimisto Homeros on kymmenessä vuodessa laajentanut toimintaansa usealle eri paikkakunnalle. Yrittäjä Sanna Lehtisen mukaan etä- ja lähijohtaminen eivät juuri eroa toisistaan, sillä molemmissa korostuvat luottamus ja hyvät vuorovaikutustaidot.

Aamuyhdeksältä Homeroksen Onkiniemen toimipisteen henkilökunta pitää päivittäisen kahvituokion. Puheensorina täyttää toimiston, kun kupposen lomassa keskustellaan niin työasioista kuin vapaa-ajan kuulumisista. Vähitellen väki siirtyy työpisteidensä ääreen ja napsauttaa Skypen päälle. Siilijärveltä tulee heti viesti nauravalla hymiöllä höystettynä.

– Olemme paljon yhteydessä Skypen kautta sekä toimiston sisällä että toimipisteiden välillä. En edes mieti, missä kukakin työskentelee. Tuntuu kuin kaikki työntekijät olisivat vieressäni, kertoo Homeros-tilitoimiston yrittäjä ja henkilöstöpäällikkö Sanna Lehtinen.

Homeroksella on toimipisteitä neljällä eri paikkakunnalla, minkä voisi kuvitella tuovan haasteita johtamiseen. Lehtinen on kuitenkin eri mieltä.

– Luottamuksen pitää olla parempi, kun työntekijöitä ei näe työpäivien aikana. Jos luottamus on kunnossa, etä- ja lähijohtaminen eivät juuri eroa toisistaan.

Yrittäjyyttä veressä nuoresta lähtien

Parikymppisenä Lehtinen muutti miehensä Juhan kanssa Espanjan Aurinkorannikolle ja perusti pienen pitserian. Raaka-aineet noudettiin ostoskärryillä kilometrin päässä sijaitsevasta marketista, ja kaikki tuotteet valmistettiin alusta loppuun paikan päällä – jopa juusto raastettiin itse. Työpäivät venyivät yli 12-tuntisiksi, eikä vapaapäivistä ollut tietoakaan.

– Espanjassa vietetty aika oli itsensä johtamisen opettelua, kantapään kautta tietenkin. Joskus töiden jälkeen jatkoimme vielä muiden ravintoloitsijoiden kanssa baariin ja rannalle, minkä jälkeen menimme samoilla silmillä seuraavaan työvuoroon, kertoo Lehtinen ja naurahtaa muistellessaan rankkaa ajanjaksoa nuoruudestaan.

Suomeen paluun jälkeen elämä rauhoittui, kun pariskunta perusti perheen. Sanna jäi kotiin lasten kanssa, ja Juha opiskeli yliopistossa tilintarkastuksen maisteriohjelmassa. Pian erottamaton kaksikko työskenteli jälleen samassa työpaikassa, kun Sanna palasi takaisin työelämään suuren tilitoimiston palvelukseen. Yrittäjyys oli kuitenkin Lehtisillä verissä.

– Homeros perustettiin matalan kynnyksen tilitoimistoksi juuri silloin, kun tilitoimistojen suurin laitostumisbuumi oli villeimmillään. Halusimme tarjota asiakkaillemme oman nimetyn kirjanpitäjän ja kasvokkain tapahtuvaa asiakaspalvelua.

Yrityksen alku oli vaikea, sillä asiakaskunnan kasvattaminen vei aikaa. Toisin kuin pitseriassa, tilitoimistossa asiakkaita ei ollut jonoksi asti. Yksi tyytyväinen asiakas poiki kuitenkin seuraavan ja niin asiakaskunta kasvoi vähitellen. Kysynnän seurauksena Lehtiset päättivät laajentaa toimintaa ja kaavailivat ensimmäistä sivutoimipistettä Ylöjärvelle, aivan Tampereen kupeeseen.

– Muistan hyvin Ylöjärven toimipisteen perustamisen. Ymmärsimme Juhan kanssa, ettemme voi olla kahdessa paikassa yhtä aikaa. Soitin henkilölle, jonka ajattelin voivan ottaa vastuun uuden toimipisteen pyörittämisestä. Kun hän suostui, hihkuin onnesta, kun iso kivi putosi sydämeltäni.

Nyt toimipisteitä on viisi: emokonttori Onkiniemessä, pullantuoksuinen maalaiskonttori Ylöjärvellä, paperiton konttori Hervannassa sekä yhden henkilön toimipisteet Siilinjärvellä, Lappeenrannassa ja Seinäjoella.

Avoimuutta, empatiaa ja hymiöitä

Lehtinen työskentelee pääsääntöisesti Onkiniemen toimipisteessä mutta poikkeaa toisinaan Ylöjärvellä ja Hervannassa. Sen sijaan kauempana olevia työntekijöitä hän saattaa nähdä vain pari kertaa vuodessa.

Samat lainalaisuudet pätevät Lehtisen mukaan kaikkien työntekijöiden johtamiseen paikasta riippumatta.

– Työntekijät tietävät, että minuun saa olla yhteydessä aiheesta kuin aiheesta. Olen ihastunut Skypeen, sillä se toimii loistavana viestintäkanavana. Erityisesti henkilökohtaisten asioiden kohdalla moni työntekijä tunnustelee ensiksi mielipidettäni turvallisen välimatkan päästä ja tulee vasta sen jälkeen keskustelemaan kasvotusten.

Etäjohtaja ei välttämättä havaitse esimerkiksi työntekijän uupumusta, ellei työntekijä kerro asiasta esimiehelle. Lehtinen korostaakin työntekijöiden vastuuta asioiden esille ottamisessa.

– Vastaan vaikka yöllä puhelimeen, jos jollakulla on hätä. Se kuitenkin edellyttää, että työntekijä ottaa ensimmäisen askeleen ja soittaa minulle.

Avoimena ihmisenä Lehtinen jakaa mielellään omia arkisia asioitaan työntekijöidensä kanssa ja uskoo sen lisäävän avoimuutta työpaikalla. Ylipäätään vuorovaikutustaidot nousevat Lehtisen puheessa useasti esille.

– Työpaikallemme on kehittynyt hymiökulttuuri, sillä hymiöiden avulla on helppo ilmaista omia tunteita. Jos vähänkin joku ärsyttää, viestin perään lisätään irvistävä naama. Näin tiedän, miltä työntekijästä tuntuu sillä hetkellä.

Aivan ongelmatonta etäjohtaminen ei kuitenkaan ole. Asioiden tiedottaminen kaikkiin toimipisteisiin on toisinaan unohtunut, kun Lehtinen on kertonut uutiset Onkiniemen kahvipöydässä. Nykyään Lehtinen kerää tärkeät asiat viikoittaiseen tiedotteeseen, jonka hän lähettää sähköpostilla kaikille työntekijöille.

Lisäksi tiimiytymisen myötä jokaiselle isomman toimipisteen työntekijälle on nimetty oma lähiesimies, jonka puoleen voi kääntyä. Lehtinen haluaa silti jatkossakin olla vahvasti läsnä työntekijöidensä arjessa.

Lue Sanna Lehtisen 5 vinkkiä etäjohtajalle >>