Elossa intohimo on näkyvä menestystekijä

Elon eläkeneuvontapäällikkö Satu Saulivaara

Työeläkeyhtiö Elossa työskentelee päivittäin satoja asiantuntijoita, joiden tehtävänä on neuvoa ihmisiä ja yrityksiä heidän eläkeasioissaan sekä turvata heidän eläkevarojaan. Elo aikoo olla vuonna 2022 intohimoisesti asiakkaansa arjessa. Mitä tarkoittaa, kun työeläkeyhtiö on valinnut intohimon menestystekijäkseen?

– Me yritämme päivittäin mennä ikään kuin luihin ja ytimiin saakka näkemään, mitä asiakas todella tarvitsee. Omassa elämässänikin työ ja asiakkaamme ovat minulle todella tärkeitä, ja asiakkaan asemaan asettuminen kantava voima, kuvailee Elon eläkeneuvontapäällikkö Satu Saulivaara.

Elon visiona on olla vuonna 2022 eläkeyhtiö, joka on ”vaivattomin, vakuuttavin ja intohimoisesti arjessasi”. Sadun intohimo eläkkeisiin syntyi jo yläkoulussa.

– Muistan eläkkeitä käsitelleestä oppitunnista sen verran, että muut nukkuivat ja minä olin hereillä.

Myöhemmin Saulivaara hakeutui yhteiskuntatieteelliseen opiskelemaan sosiaalipolitiikkaa. Hyvinvointijärjestelmää tarkastellessa Satu nauttii siitä, kuinka oppii ymmärtämään suurten kokonaisuuksien välisiä yhteyksiä ja riippuvuuksia. Esimerkiksi eläkejärjestelmä vaikuttaa merkittävästi niin yhteiskuntaan kuin yksittäisen ihmisen elämäänkin. Satu epäilee, että yleisesti Elon työntekijöiden intohimoisesta suhtautumisesta eläkeasioihin kertoo se, että työntekijät viihtyvät Elossa ja tekevät siellä huomattavan pitkiä työuria.

Intohimo asiakkaan arkea kohtaan näkyy päivittäin

– Eläkkeelle jääminen on ihmiselle ainutkertainen tilanne. Eläkkeelle jääminen on kuin palapeli, ja esimerkiksi asiakaspalvelussa intohimonamme on kiinnittää palasia yhteen asiakkaan puolesta. Haluamme myös, ettei eläkkeelle jäädessä tarvitse ainakaan stressata hakemusten kanssa. Vaikka eläke- ja kuntoutusasiat ovat monissa tapauksissa monimutkaisiakin, teemme kaikkemme, jotta meidän kanssamme asiointi olisi mahdollisimman sukkelaa, Saulivaara kuvailee.

Kun asiakas siirtyy eläkkeelle, Elon asiakaspalvelu pyrkii huomioimaan käytännön hakemus- ja maksuasioiden lisäksi laajemmin kokonaisuuden ja asiakkaan elämäntilanteen. Elon yrittäjäasiakkaat saavat ikääntyessään jo kattavasti tietoa esimerkiksi siitä, millä perusteella voi päättää omaan tilanteeseen sopivimman eläköitymisiän.

Myös Elon verkkopalvelua parannetaan jatkuvasti monella eri osa-alueella. Erityistä huomiota on kiinnitetty viime aikoina vaikkapa siihen, ettei eläkehakemuksia täyttäessä tarvitse kertoa samaa asiaa useaan kertaan. Elon järjestelmät yhdistävät tietoa siten, että eläkkeelle jäävän tarvitsee vastata vain kysymyksiin, jotka todella ovat välttämättömiä. Myös puhelinpalvelua kehitetään jatkuvasti, ja Elossa on esimerkiksi otettu käyttöön puhelinsovellus, jonka avulla viittomakieliset voivat soittaa Eloon ja saada suoralta kädeltä viittomakielen tulkin avukseen.

Kunnia-asiana ylivertainen asiakaspalvelu

– Välillä asiakas on päättänyt ottaa lounaan eteensä, kun ryhtyy jonottamaan puhelinpalveluumme. Sitten hän yllättyykin, kun me vastaamme puheluun jo ennen ensimmäistä haarukallista, Saulivaara hymyilee.

Kokonaisvaltaisen näkemyksen luomisen lisäksi Elon asiakaspalvelu on nopea ja asiantunteva. Puhelimeen vastataan lähtökohtaisesti alle puolessa minuutissa, ja asiakaspalvelijoiden asiantuntemus kattaa oman erikoistumisalueen lisäksi myös eläkeasioita kokonaisuutena.

Tieto Elon asiantuntevasta palvelusta on joskus vierinyt yllättävänkin pitkälle. Tästä syystä ei ole täysin tavatonta, että Elon asiakaspalvelulinjalle tai asiantuntijoille soitetaan myös asioissa, jotka eivät suoranaisesti Elon vastuulle kuulu.

– Olin jokin aika sitten matkalla palaveriin, kun minulle soitti henkilö, jonka asia oli jumittunut käsittelyjonoon hänen eläkeyhtiössään. Henkilö oli löytänyt puhelinnumeroni netistä. Sain onneksi neuvottua soittajaa siinä siirtymiseni lomassa, ja soittaja sai hiukan mielenrauhaa.

Asiakkaille suoraan näkyvien seikkojen lisäksi Elo on kehittänyt intohimoisesti myös sisäisiä toimintatapojaan. Koko yhtiön historian ajan Elo on käsitellyt saamansa eläkehakemukset huomattavasti alan keskiarvoa nopeammin. Nopeus ei kuitenkaan tarkoita, että päätöksiä hosuttaisiin vauhdilla. Sen sijaan Elossa on kovan työn tuloksena saatu yhtiön sisäiset toimintatavat niin suoraviivaisiksi, että päätökset saadaan laadittua nopeammin.

– Mielestäni intohimo sopii aika lailla kaikkeen, mitä Elossa teemme. Kun me kehitämme toimintaamme, emmehän me sitä yleensä itseämme varten tee, vaan asiakkaan hyväksi.

Elon strategia ja visio 2020–2022

Työeläkeyhtiö Elon missio on olla vastuullisesti asiakkaan eläkeasialla. Vuosien 2020–2022 strategiaan kirjattu visio on olla ”vaivattomin ja vakuuttavin – intohimoisesti arjessasi”. Tämä teksti on kolmas osa juttusarjasta, joka esittelee vision kolmen osan toteutumisen eteen tehtävää työtä haastattelemalla elolaisia.

Voit tutustua sarjan aiempiin osiin täällä ja täällä.

Elon strategiasta voit lukea tarkemmin täällä.

 

Haluatko sinäkin hoitaa yrityksesi eläkeasiat vaivattomammin? Anna meidän soittaa sinulle ja liity asiakkaaksemme!