Brändää itsesi ja edistä työmahdollisuuksiasi: 3 + 4 vinkkiä onnistuneeseen henkilöbrändiin

Itsensä brändääminen edistää työntekijän ja yrityksen etenemismahdollisuuksia, mutta se voi tuntua hankalalta ja epämukavalta idealta. Nappaa kiinni alla olevista vinkeistä sekä esimerkeistä ja muista, ettei henkilöbrändääminen ole loppujen lopuksi kuin oman, ainutlaatuisen persoonasi esiin tuomista!

Suomalainen vaatimattomuus on kulttuuriimme iskostunut arvo. Kellä onni on, sen kätkeköön! Työelämän muutokset ovat kuitenkin nousseet haastamaan perinteistä ajattelutapaamme: yritysmaailman vaikuttajat puhuvat nyt siitä, miten jokaisen pitäisi brändätä itsensä menestyäkseen työelämässä.

Yrittäjille itsensä brändääminen tuntuu olevan jo jonkinlainen elinehto. Hyvä ja näkyvä henkilöbrändi tuo mukanaan asiakkaita ja uusia yhteistyömahdollisuuksia sekä antaa paljon myös yrityksen brändille.

Loppujen lopuksi henkilöbrändisi ei kuitenkaan tarvitse olla mitään muuta kuin vaatimaton, oma itsesi.

Ajatus voi tuntua hankalalta, mutta mietipä tätä: olet jo brändi, halusit tai et. Brändisi syntyy muiden ihmisten mielissä ja sanallistuu heidän puheissaan, kun et ole paikalla.

Henkilöbrändäys on helppo yhdistää sosiaaliseen mediaan. Kun entisaikaan brändäystä tehtiin turuilla ja toreilla, nyt some toimii toriareenana, jonne erilaiset äänet kokoontuvat.

Alle on listattu kolme hyvin erilaista, onnistunutta henkilöbrändiä. Nämä suomalaisten tuntemat julkisuuden henkilöt näyttävät esimerkillään eri kulmia henkilöbrändäykseen.

Vaatimattomuus valttikorttina

”Tehdään parhaamme ja katsotaan, mihin se riittää” on F1-maailmanmestarin tunnetuimpia lausahduksia. Kimi Räikkösen henkilöbrändi on tehnyt suomalaisesta vaatimattomuudesta tunnetun mielikuvan maailmalla. Räikkönen puhuu vähän ja ilmeettömästi. Hänen henkilöbrändinsä on hyvä osoitus siitä, miten omaa persoonaa ei tarvitse unohtaa brändäyksessä; päinvastoin.

Brändää kuin Kimi: Anna rohkeasti ja rehellisesti oman persoonasi kummuta henkilöbrändistäsi. Parhaimmillaan henkilöbrändi on juuri omien vahvuuksien ja piirteiden esille tuomista ja vahvistamista. Älä pelkää kummallisuutta; se erottaa sinut muista.

Aina läsnä

Vihreiden entistä puheenjohtajaa Ville Niinistöä käytetään usein esimerkkinä, kun puhutaan aktiivisista ja sanavalmiista kansanedustajista. Niinistö käyttää monia eri sosiaalisen median kanavia ja uhraa aikaansa keskustellakseen muiden kanssa somessa.

Brändää kuin Ville: Seuraa systemaattisesti yhteiskunnallisia tapahtumia ja keskustele niistä avoimesti muiden kanssa. Läsnäolo sosiaalisessa mediassa on tärkeää, kun luot johdonmukaista henkilöbrändiä. Ole siis läsnä, kuuntele ja osallistu keskusteluihin rakentavasti.

Henkilökohtaisen tarinan voima

Mansikkka, eli Maiju Voutilainen, on Suomen suosituimpia tubettajia. Hän juttelee videoissaan nuoruuteen liittyvistä, jokapäiväisistä ja henkilökohtaisistakin asioista. Tämän lisäksi hän on julkaissut henkilökohtaisen runokirjan. Mielenterveyden keskusliitto nimesi Mansikan vuoden 2017 hyvän mielen lähettilääksi.

Brändää kuin Mansikkka: Älä pelkää henkilökohtaisten teemojen puimista, jos ne liittyvät ajankohtaisiin asioihin. Seuraajillesi ja yleisöllesi on tärkeää, että he pystyvät samastumaan ajatuksiisi ja brändiisi. Henkilökohtaisuus tuo brändiisi tarinan, ja tarina on jokaisen hyvän brändin lähtökohta.
 

+ 4 vinkkiä onnistuneen henkilöbrändin luomiseen:

 

1. Kartoita alasi toimijat ja heidän brändinsä.

Mieti, minkälaiselle brändille alallasi on kysyntää. Tämä ei tarkoita sitä, että pukisit yllesi valheellisen roolin henkilöbrändin rakentamisessa. Persoonassasi ja asiantuntijuudessasi on kuitenkin monta puolta: mieti, mitä juuri sinä voisit alallesi tarjota ja tuo se esiin.

2. Keksi itsellesi ydinviesti.

Mitä haluat sanoa ja miksi? Määrittele ydinviestisi, joka ohjaa julkista tekemistäsi. Jos haluat brändäytyä vaikkapa alasi edelläkävijäksi, mieti, minkälaisissa tapahtumissa sinun kannattaisi käydä ja minkälaisia keskusteluita aloittaa, minkälaisilla foorumeilla. Voisiko esimerkiksi keskusteluun alasi digitalisoitumisesta tuoda uuden, henkilökohtaisen kulman?

3. Älä esitä mitään äläkä peittele tunteitasi.

Kukaan ei ole täydellinen. Tuo myös omat epätäydellisyytesi esille henkilöbrändissäsi: näin olet yleisöllesi samastuttavampi ja luotettavampi, etkä vaikuta turhaan ylimieliseltä. Älä kuitenkaan pelkää tuoda esille omia vahvuuksiasi: ole ylpeä saavutuksistasi ja yrityksesi saavutuksista. Tunteet ovat vahvasti läsnä hyvässä henkilöbrändissä!

4. Ota rennosti!

Henkilöbrändäys ei ole maailman vakavin juttu. Tärkeintä on olla rehellinen oma itsensä ja vuorovaikuttaa muiden kanssa niistä asioista, jotka ovat itselle tärkeitä.

comments powered by Disqus