Banbrytare har förkörsrätt i bilbranschen – Auto-Huiput fick fart på tillväxten med Elos finansiering

Företagare Aleksi Mäkelä förnyar bilhandeln
Företagare Aleksi Mäkelä förnyar bilhandeln

Bilbranschen befinner sig mitt i stora förändringar. Köpbeteendet har ändrat och endast de som ser framåt klarar sig. Auto-huiput betjänar både på nätet och i bilaffärer. Tack vare Elos finansiering kunde bolaget öppna fler affärer.

Skulle du köpa en bil utan se den? Över webben, med ett klick?

Det kan till en början låta helt galet, men Aleksi Mäkelä, företagaren på bilfirman Auto-Huiput Oy, menar att det kan till och med vara mer gynnsamt för köparen än att köpa en bil från en affär.

Köper man en bil i en bilaffär har försäljaren nödvändigtvis aldrig själv kört bilen, förklarar Mäkelä. Om man reserverar fordonet på nätet och den hämtas hem till dig för att transaktionen ska kunna slutföras, har bilen redan testats på många olika sätt: först har ett proffs kollat bilen, sedan har en chaufför testat köregenskaperna.

“I distansköp har köparen dessutom 14 dagars rätt att returnera sitt köp”, påminner Mäkelä.

Webben gjorde bilmarknaden transparent

Auto-Huiput har sålt begagnade bilar i huvudstadsregionen sedan år 2011. Bilaffärerna finns i Esbo, Hyvinge och Nummela, men sålda bilar levereras också till hem runt om i landet.

Största delen av alla bilarna säljs i bilaffärerna. Men distansförsäljningen växer. Ofta startar köpprocessen på webben, säger Mäkelä.

Det tycker Mäkelä är en bra sak. Webben har gjort prissättningen transparent, och då vinner kunden.

“Tidigare kunde samma VW-bubbla kosta helt annat på andra sidan av byn.”

Med Elos finansiering kunde Auto-Huiput Oy öppna nya bilaffärer i Esbo och Hyvinge
Med Elos finansiering kunde Auto-Huiput Oy öppna nya bilaffärer i Esbo och Hyvinge

Blev företagare redan som under 20-åring

Mäkeläs företagarkarriär började redan innan han fyllt tjugo. Han arbetade då som lastbilsmekaniker med läroavtal. Vid sidan av sina studier köpte Mäkelä gamla skrotbilar, rustade upp dem och sålde dem sedan vidare.

Men så inledde arbetsgivaren rekryteringsförbud. Arbetsförhållandet som grundade sig på läroavtalet fick ingen fortsättning.

“Så började det. Jag hyrde en verkstad för 160 euro i månaden i Veikkoinkorpi i Vichtis.”

Utrymmena lämpade sig för bilreparation och -tvätt. Skogen som växte på gården fälldes.

“Jag gjorde först allt själv. Köpte, repade, tvättade och sålde vidare. På natten hämtade vi med frugan bilarna vi köpt in.”

Elo garant för tillväxten

Sin första låneansökan gjorde Mäkelä redan som 19-åring.

“Tanken var att lyfta 20 000 euro. Eget kapital hade jag 5 000 euro. Jag hade tänkte det skulle räcka för att starta bilhandel.”

Efter många om och men fick han lånet. Summan räckte dock ingen vart och snart fann Mäkelä sig åter hos bankdirektören.

“Jag upplever att jag ofta togs väldigt kyligt emot. Jag var alldeles för liten som kund för att vara intressant.”

När bilaffärens finansieringsbehov växte till sig, kom Elo med i tillväxten. Med Elos finansiering kunde Auto-Huiput expandera bilaffärsnätet till Hyvinge och Esbo.

“På Elo har man skött allt superfint. Även om Elo är stort, har servicen alltid varit väldigt personlig och smidig. Vi är jättenöjda.”

Att ha ett arbetspensionsbolag med som finansiär jämnar enligt Mäkelä ut riskerna. Kombinationen Elo, den nuvarande banken och Finnvera har gett bolaget en stabil grund för tillväxt.

Vill man klara sig måste man se långt framåt

Nu anställer Auto-Huiput 15 personer. Målet är att i år sälja mer än 2 000 bilar, vilket i omsättning betyder ungefär 20 miljoner euro.

Det är ett tufft mål. Bilmarknaden växer inte. Varje bil som säljs är bort från någon annans försäljning. Branschen centraliseras och konkurrensen är tuff, och marginalerna minskar. Volymerna avgör vem som lyckas.

Mäkelä tycks ändå inte oroa sig för framtiden. Hans mål är att hållas på toppen genom att utveckla företaget konstant.

“Bilbranschen genomgår enorma förändringar som bäst. Både digitaliseringen och ändringarna i köpbeteendet inverkar. Fortsätter man som förr kommer man inte att klara det. Man måste hållas i täten och vara en av dem som utvecklar nya system.”

Kundupplevelsen utvecklas konstant både på webben och i bilaffärerna.

“Vi vill vara den bästa bilförsäljaren. Vi söker alltid kontinuitet i våra kundförhållanden – där är vår duktiga personal i nyckelroll. När kunden köpt en bil av oss, vill vi få kunden att köpa igen.”

Aleksi Mäkelä lotsar Auto-Huiput fördomsfritt och modigt
Aleksi Mäkelä lotsar Auto-Huiput fördomsfritt och modigt

Kreativ galenskap bra för företagandet

Det sägs att kreativ galenskap kan vara bra för en företagare. Situationerna ändrar snabbt och planerna måste anpassas därefter. I små och medelstora företag måste företagaren kunna anta alla tänkbara roller.

Mäkelä berättar att han försökt lugna ner sig under den senaste tiden. Men hans påfund syns fortfarande i företagets originella marknadsföring.

“En dag när det var ovanligt tyst i affären beslutade vi att arrangera en skidtävling. Jag fick idén på måndagen och tävlingen gick av stapeln på lördagen ute på gården.”

Det var en jättebra idé, tycker Mäkelä. Enda problemet var att det inte fanns någon snö. Men det störde inte Mäkelä. Han lånade en hjullastare av en kompis och hämtade snön från de skottade drivorna på det närliggande industriområdet.

“Vi fick kanske en 500 personer på plats.”

I år saknar vi snö i södra Finland igen. Den evighetslånga hösten har snart vänt till vår, den traditionella säsongen för bilbyten.

“Det är faktiskt en myt. Den största omsättningen sker i juli–augusti. Det brukar vara tyst överallt då. Men i nöjesparker och bilaffärer finns det folk”, ler Mäkelä.

Är det dags att utvidga företagsverksamheten?

Vi hjälper ditt företag att hitta en finansieringslösning i samarbete med våra partner.

Läs mer om Elos företagsfinansieringstjänster