Amikon perustajien vinkit onnistuneeseen rekrytointiin

  1. Kun huomaat rekrytointitarpeen yrityksessäsi, määrittele ja rajaa tarkkaan tehtävänkuva. Laadi työpaikkailmoitus niin, että mahdollinen hakija saa selkeän kuvan tehtävästä. Työpaikkailmoitusta kirjoittaessasi pidä mielessä myös, millainen ihminen olisi sopiva kyseiseen tehtävään ja yrityksen kulttuuriin. Mitä muuta tehtävässä suoriutumiseen vaaditaan kuin tutkinto?
  2. Avoimesta tehtävästä riippuen valitse kanavasi oikein. Mieti millaista henkilöä etsitte ja missä kohderyhmäsi pyörii. Julkaise työpaikkailmoitus tehtävää vastaavassa kanavassa – tai useammassa.
  3. Haastattelutilanne on oiva tilaisuus tutustua hakijaan ja arvioida yhteensopivuutta. Ensivaikutelma kertoo jo paljon. Myös oman osaamisen ja kehittymisalueiden tunteminen ovat hyviä merkkejä.
  4. Ihminen on ihmiselle ihminen. Vaikka ala kehittyy ja rekrytointitarpeisiinkin kehitetään erilaisia tekoälyn varassa toimivia ratkaisuita, tarvitaan rekrytointiprosessiin aina ihmistä. Vaikka testit auttavat päätöksenteossa, koneet eivät voi tehdä päätöksiä ihmisen puolesta.
  5. Onnistunut rekrytointi on tärkeä voimavara yritykselle. Mikäli omat resurssit eivät riitä perusteelliseen rekrytointiprosessiin tai kaipaat uutta näkökulmaa, käänny alan osaajien puoleen. Käyttämällä osaavaa rekrytointikumppania, saat käyttöösi parhaat välineet onnistuneeseen rekrytointiin.

Lue Amikon yrittäjien tarina