5 vinkkiä perhearjen ja työn harmoniaan

Perhearjen ja työn yhteensovittaminen vaatii joskus kylmiä hermoja ja sekuntipeliä. Listasimme keinot, joilla saat arjesta paremman otteen.

Millaisia arvoja ja tavoitteita sinulla on arjessasi? Kysymys on haastava, mutta olennainen, kun valitsemme mihin käytämme arvokasta aikaamme kiireisessä arjessa. Mitä paremmin tiedostat, mikä on sinulle tärkeää, sitä helpompaa sinun on tehdä ajankäyttöösi liittyviä valintoja. Yhdelle erityisen tärkeitä ovat yhteiset päivälliset perheen kanssa, toiselle urheilu on oman hyvinvoinnin kannalta olennaisinta, kolmas taas haluaa jatkuvasti kehittää taitojaan työssä. Kun oma prioriteettilistasi on selkeä, sinun on helpompaa löytää tasapaino työn ja vapaa-ajan välille.

Joskus rajanveto työn ja vapaa-ajan välille voi olla haastavaa, ja oma jaksaminen saattaa mietityttää erityisesti ruuhkavuosien keskellä. Listasimme vinkit, joiden avulla työn ja perhearjen yhdistäminen onnistuu parhaiten.

1. Keskity 100-prosenttisesti siihen, mitä teet

Perhearjen ja työn yhdistäminen onnistuu parhaiten, kun annat täyden huomiosi asialle, jota teet sillä hetkellä. Jätä vapaa-ajan asia hoidettavaksi töiden jälkeen, ja keskity töissä käsillä olevaan tehtävään. Hiljennä tarvittaessa muistutukset puhelimesta ja tietokoneestasi, jotta huomiosi ei herpaannu jatkuvasti. Kun voit töissä keskittyä tehokkaasti, sinun ei tarvitse viedä töitä enää kotiin. Kun olet perheen tai ystävien seurassa, keskity täysillä heihin. Saat ajasta enemmän irti, mikä ruokkii kaikkien hyvinvointia.

2. Luo aikataulu, joka sopii sinun arkeesi

Töiden, harrastusten, perheajan ja rentoutumisen aikatauluttaminen tuo päiviin ennustettavuutta ja varmistaa, että vuorokauden tunnit riittävät kaikkeen tärkeään. Jos yhdeksästä viiteen -työaika ei sovi yhteen perheesi aikataulujen kanssa, voisitko hakea helpotusta työaikajoustosta tai liukuvasta työajasta? Jos yrittäjänä pystyt päättämään täysin omat työaikasi, mieti, millaiset työajat tukevat työn ja vapaa-ajan tasapainoa parhaiten.

Myös lapsille kannattaa luoda oma arjen aikataulu. Aikataulu auttaa lapsia ymmärtämään, milloin voi odottaa yhteistä leikkiaikaa ja milloin on rauhoittumisen hetki.

3. Suunnittele arjen reitit uusiksi

Arjesta kuluu yllättävän paljon aikaa työmatkoihin, lasten kuljettamiseen päiväkotiin, kaupassa käyntiin sekä perheen harrastuksiin. Arjen logistiikkaratkaisuja kannattaa käydä läpi tarkkaan. Löytyisikö lapselle hoitopaikka läheltä työpaikkaa tai kotia? Ja voisiko harrastuspaikan vaihtaa kotimatkan varrella olevaan? Kannattaako kaupassa käydä töiden jälkeen, vai erikseen viikonloppuna? Yhdistämällä matkoja toisiinsa voit säästää kullanarvoista aikaa ja helpottaa arjen pyörittämistä.

4. Pidä huolta itsestäsi

Vaikka aikasi olisi kortilla, löydät varmasti jokaisesta päivästä 10 minuuttia kuntoiluun, lukemiseen tai vaikka raikkaan ilman hengittämiseen. Pienikin hetki omaa aikaa voi tehdä ihmeitä jaksamiselle. Kun pidät huolta itsestäsi, sinulla on enemmän energiaa ja olet parempi perheenjäsen, ystävä ja työntekijä.

5. Tukeudu turvaverkkoon

Kiireisessä arjessa on tärkeä muistaa, että et ole haasteittesi kanssa yksin. Tukeudu puolisoon, läheisiin, kollegoihin ja ystäviin, kun tarvitset apua ja tukea töissä tai vapaa-aikana. Puhuminen helpottaa huolia ja stressiä, ja auttaa jaksamaan paremmin.

Henkisen tuen lisäksi jokainen tarvitsee arjessa joskus myös aineellista tukea. Luota ruoan kotiinkuljetuspalveluihin tai siivousapuun, jos arjen tunnit eivät tunnu venyvän ruoanlaittoon tai siivoukseen. Tutustu naapureihin, joilla on lapsia, niin voitte vahtia lapsia vuorotellen. Sopikaa myös ystävien ja perheen kanssa vastavuoroisuuden periaatteesta. Se madaltaa kynnystä kysyä apua tarpeen vaatiessa.

Tilaa uutiskirjeemme