3+3 vinkkiä arkeen, johon mahtuu saavutusten tunteita

Vielä kuppi kahvia ja aloitan… Kello on jo liikaa, jätän urheilun huomiseen… Tuntuvatko ajatukset tutuilta? Sen sijaan, että asennoidut arkeen suoritusten sarjana, ota lempeä niskalenkki omista teoistasi. Sinä, jos kuka, voit vaikuttaa oman arkesi sisältöön ja ajan riittämiseen.

Tavoitteiden asettaminen ja suunnitelmallisuus ovat aikaansaamisen tunteen kannalta kaksi olennaisinta raaka-ainetta. Ne eivät johda suorittamiseen, kun suhtaudut niihin kuten Satu Pihlaja; tavoitteen asettaminen antaa oikeuden tehdä itselle mieluisia asioita, ilman että niistä tarvitsee kokea huonoa omaa tuntoa.

Pihlajan teos Aikaansaamisen Taika (Ateena kustannus, 2018) esittelee harjoituksia ja ajattelutapoja, joiden avulla voit parantaa aikaansaamista nopeasti ja tehokkaasti niin töissä kuin vapaa-ajalla.

Ota haltuun 3 vinkkiä töihin ja 3 vapaalle, joiden avulla pidät huolta omista tavoitteista ja löydät arjestasi lisää hetkiä, joissa saavutat positiivisia aikaansaamisen tunteita.

Näin koet aikaansaamisen tunteita töissä – 3 vinkkiä

1. Kehu ja kannusta, älä lannista

Joskus tuntuu, että työtehtäviin tarttuminen on mahdotonta, eikä koko päivän aikana saa mitään aikaiseksi. Helpota toiminnan aloittamista lupaamalla itsellesi kahvitauko, kun olet työskennellyt puoli tuntia. Kiinnitä päivän lopuksi huomiota tekemättömien töiden sijaan siihen, mitä olet jo saanut aikaan. Kun päätät päivän positiivisiin ajatuksiin, on työn ääreen helpompi palata seuraavana päivänä.

2. Aseta itsellesi tavoitteet, joilla on merkitystä

Mieti, mitä omia tavoitteitasi voit edistää työprojektissa. Kehittääkö tehtävä esimerkiksi esiintymis- tai kirjoitustaitojasi, joista hyödyt jatkossa. Kun tuot itsekehittämisen osaksi työtehtäviä, löydät uutta motivaatiota ja saavutat omia henkilökohtaisia tavoitteitasi työssä.

3. Varaa itsellesi aikaa tehdä töitä

Kun huomaat hokevasi kiirettä, pysähdy hengittämään. Varaa itsellesi tehtävän vaatima aika ja vahvista mielikuvaa, että sinulla on aikaa hoitaa se. Kun teet työt rauhassa, ne valmistuvat nopeammin kuin multitaskingin ohella. Varaa sälätöille, kuten sähköpostille ja kululaskujen teolle, muutama tunti kalenterista joka viikko, niin ne eivät häiritse keskittymistä vaativaa työtä.

Näin saat arkeen mahtumaan sinulle tärkeät asiat – 3 vinkkiä

1. Hyväksy hankalat tunteet ja valmenna itseäsi henkisesti

Teemme asioista usein hankalampia kuin ne ovat – lenkille ei voi lähteä, koska suosikkipaita on likainen ja väsyttää. Kun muistat itsellesi tärkeät asiat, kuten hyvinvoinnin lisäämisen luonnossa liikkuen, voit jättää hankaloittavat säännöt omaan arvoonsa. Valmenna itseäsi henkisesti hankalien tunteiden kohdatessa. Mieti, miten suhtautuisit tilanteeseen, jos tuntisit olosi virkeäksi ja levolliseksi.

2. Tee toimintasuunnitelma mielekkäälle tekemiselle

Arvosta itsellesi mieluisaa vapaa-ajan tekemistä yhtä paljon, kuin työelämän tavoitteita, ja tee niille toimintasuunnitelma. Aseta ensin tavoite, kuten ”Haluan lukea enemmän”. Pilko tavoite sitten välitavoitteisiin, joita voi mitata. Hyvä välitavoite on esimerkiksi ”Luen 15 minuuttia päivässä”. Lopuksi aseta itsellesi aikaraja, esimerkiksi ”Vuoden loppuun mennessä olen lukenut yhden kirjan”. Kun sinulla on toimintasuunnitelma ja tavoite, ei tavoitteen mukaisesta tekemisestä tarvitse kokea huonoa omaatuntoa. Voit rauhassa nauttia lukuhetkistä ja tehdä niille tilaa arjessa.

3. Näe hankaluuksien sijaan ratkaisuja

Positiiviset ajatukset itsestä, muista ja ympäristöstä auttavat meitä kohtaamaan haasteita ja kiperiä tilanteita. Toimintaan ryhtyminen on helpompaa, jos mielikuva käsillä olevasta tehtävästä on positiivinen. Mielikuvaharjoittelun avulla voit kokeilla, miltä tuntuu onnistua oppimaan uusia taitoja tai taklaamaan haasteita. Uuteen harrastukseen tai elämäntilanteeseen on helpompi hypätä mukaan, jos mielikuva tapahtuvasta on positiivinen.