Säilytä lomaenergia syksyyn

Kesäloma on useimmilla meistä takana ja totuttelu takaisin arkirytmiin menossa. Ajatus edessä olevasta syksystä voi tuntua joko innostavalta tai uuvuttavalta. Ajattelit kummin tahansa, voit vaikuttaa omaan työhyvinvointiisi.

Laskeutumista arkeen kevennät varaamalla kalenteriisi aikaa tulevan suunnitteluun. Käy läpi loman aikana kertyneitä sekä tulossa olevia työtehtäviä. Erottele ja priorisoi asiat, joihin voit itse vaikuttaa, ja asiat, joihin aika tai joku muu vaikuttaa. Jo asioiden tunnistaminen ja jäsentely helpottaa.

Toivottavasti kesäloma on ladannut akkujasi ja huoltanut aivojasi. Parhaimmillaan työhön palatessa voit nähdä asioita uusin silmin. Rentoutumisen jälkeen löytää helpommin ideoita, joita ei kiireen keskellä ehdi havaita. Loman jälkeen moni innostuu uusiin ratkaisuihin. Työyhteisössä tämä kannattaa hyödyntää ja ottaa mahdollisuuksien mukaan aikaa myös työnteon kehittämiseen yhdessä.

Miten sitten säilyttää loman aikana kerätty energia syksyyn? Pohdi seuraavien vinkkien avulla, kuinka voisit kehittää omaa työhyvinvointiasi.

1. Mikä sinun työhyvinvointiisi vaikuttaa? Yleisesti työhyvinvointiin vaikuttavat fyysinen ja henkinen hyvinvointi, osaaminen, työ, työyhteisö ja johtaminen. Työssä hyvinvointiin vaikuttavat asiat kannattaa ottaa ajoissa puheeksi esimiehen kanssa. Kun haluat uudistaa jotakin, esitä rakentavia ehdotuksia ja kerro, mitä itse teet asioiden edistämiseksi. Usein työjärjestelyjä, työergonomiaa tai työn sujuvuutta on mahdollista parantaa.

2. Minkälainen tiimipelaaja olet? Työtä tehdään yhä enemmän tiimeissä, joissa ihmissuhdetaitojen merkitys korostuu. Yhteistyön onnistumiseen vaikuttavat niin persoonallisuus, työympäristö, tavoitteet, roolit kuin myös työpaikan ilmapiiri. Miten sinä kohtaat toiset ihmiset ja kuinka teet yhteistyötä muiden kanssa?

3. Kuinka ylläpidät oppimistaitojasi? Sinulla on itsellesi sopivin tapa oppia uutta. Oppimisen tapoja voi myös kehittää. Myönteisyys ja aloitteellisuus auttavat, etenkin kun opettelet jotain erilaista ns. mukavuusalueesi ulkopuolelta. Jokainen oppii omalla tavallaan ja yleensä parhaiten sitä, mitä haluaa – motivaatiolla on iso merkitys.

4. Miten pidät huolta itsestäsi? Perusasioita ovat, syötkö hyvin terveytesi ja kuntosi kannalta, kuinka usein liikut voimaantuneen olon itsellesi? Moni tietää nukkuvansa liian vähän ja silti varastaa itseltään aikaa yöunesta. Muuta tapojasi, jos tunnistat puutteellisen palautumisen merkkejä. Niitä ovat öinen heräily, vatsaoireet, rytmihäiriöt tai ”muistin pätkiminen”. Jokainen voi opetella itselleen sopivan rentoutustekniikan. Toisaalta rentouttavan tekemisen ei tarvitse olla kovinkaan erikoista. Kiireetön ajanvietto perheen ja ystävien kanssa tuo hyvää mieltä ja virkistää.

5. Miksi tarkistaisit asenteesi? Hyvinvointi riippuu paljon asenteestasi! Omien haaveiden ja toiveiden ylläpito ja tavoittelu sekä itsensä arvostaminen rakentavat hyvinvointiasi ja auttavat myös työssä.

Salme Honkanen
Kirjoittaja työskentelee Elossa työhyvinvoinnin kehittämispäällikkönä.

Salme Honkanen
Salme Honkanen

 

comments powered by Disqus