Palautumisen ABC

Meille jokaiselle tulee työssämme hetkiä, jolloin stressikuorma kasvaa ja aikaa rasituksesta palautumiselle tuntuu jäävän tavallista vähemmän. Kun lisäksi vuodenaika on pimeimmillään, myös kaamos imee osan voimista. Työhön lähtiessä on pimeää, työstä palatessa on pimeää ja pahimmillaan koko elämä näyttää yhtä synkältä kuin sää.

Kun stressi ja kaamos uhkaavat jaksamista, pidä kiinni näistä vinkeistä:

​

Älä tingi unesta ja unen laadusta!

Palautumisesta jopa kaksi kolmasosaa tapahtuu yöunen aikana. Siksi jokaiseen yöhön pitäisi mahduttaa riittävästi palauttavaa unta. Jotta saisit hyvän unen, unohda sähköpostin vilkuilu juuri ennen nukkumaan menoa. Unohda myös raskas ateria ja rentouttavaksi väitetty ”yömyssy”, sillä sekä iltasyöminen että iltajuominen heikentävät yöunen laatua.
 

Säilytä liikuntaharrastus

Heti työpäivän jälkeen kannattaa tehdä jotakin ihan muuta kuin mitä olet työssäsi tehnyt. Vaikka tekisi mieli vaihtaa suoraan yöpuku päälle ja mennä nukkumaan – mikä sekin toki eroaa päivätyöstä – mieluummin esiin kannattaa kaivaa sateenkestävä lenkkiasu, hiihtovarusteet tai jumppakassi. Paras aika palauttavalle liikuntaharrastukselle on vähintään noin kolme tuntia ennen nukkumaanmenoa, jottei liikunnan tuoma energialisäys häiritse yöunta vaan ehdit hyödyntää sen perheen ja ystävien parissa.
 

Rauhoitu kynttilän valossa

Tunnelmallinen kynttiläilta, hyvä ruoka ja mukava seura kuuluvat ehdottomasti kaamosajan palautumiskeinoihin. Hyödynnä pimeää aikaa ja nauti kynttilän valosta. Pelkästään kynttilän liekin seuraaminen on mieltä tyhjentävä ja helppo mindfulness-harjoitus, johon löydät aikaa vaikka viisi minuuttia päivittäin. Oleellista on rauhoittuminen hetkeksi.


Priorisoi työt

Odottavat työt eivät katoa vapaa-ajan laatua parantamalla mutta jaksat paremmin miettiä niiden oikeaa suorittamisjärjestystä. Jollet ehdi tehdä kaikkea, mieti, mitkä työt ovat tärkeimpiä ja mitkä voivat odottaa. Vanha sanonta ”Miten elefantti syödään? – Pala kerrallaan” pätee edelleen erinomaisesti stressin hallinnassa. Jos työt tuntuvat vuorelta, joka kaatuu päälle, ne kannattaa paloitella sopiviin osiin, pistää osat tärkeysjärjestykseen ja ryhtyä hommiin. Kun vapaa-aikana pystyt palautumaan paremmin, myös priorisointi sujuu helpommin.

Ja sama vinkki pätee joulusiivoukseen kotona: mikä osa siitä on välttämätöntä, mistä kannattaa aloittaa, millaisiin paloihin se kannattaa jakaa ja voiko jotakin jättää tänä vuonna kokonaan tekemättä.

Marja-Liisa Lehtinen​
Marja-Liisa Lehtinen​

Hyvää ja palauttavaa kaamosaikaa!

Vinkit kokosi työhyvinvoinnin kehittämispäällikkö Marja-Liisa Lehtinen Elosta.

Kirjoitus on julkaistu Elon työhyvinvoinin uutiskirjeessä. Tutustu uutiskirjeeseen ja liity postituslistalle.

comments powered by Disqus