Keho ja mieli kiittävät alkoholin käytön kohtuullistamisesta

Lomakauden loppuessa on hyvä tarkistaa omaa alkoholin käyttöä. Onko kulutus huomaamatta lisääntynyt kesän aikana turhan paljon? Alkoholin käytön kohtuullistamisella on terveydelle paljon myönteisiä vaikutuksia – osa näistä saavutetaan vieläpä hyvin nopeasti. Terveydelle on eduksi niin kertakulutuksen kuin käyttökertojen vähentäminen. Useimpien kansainvälisten suositusten mukaan keskikulutuksen tulisi jäädä naisella korkeintaan noin yhteen ja miehellä kahteen alkoholiannokseen päivässä.

Ulkonäköön alkoholin käytön pienentäminen vaikuttaa nopeasti vähentämällä ihon punakkuutta pintaverisuonten normaalistuessa. Alkoholin välttäminen helpottaa myös psoriasiksen ja monen muun ihotaudin oireita. Kalorien vähentyminen heijastuu etenkin hoikkenevana vyötärönä.

Huonommin tunnettu alkoholin sivuvaikutus on unen laadun ja päivän rasituksista palautumisen heikkeneminen. Parin drinkin juomatta jättäminen illalla heijastuu parempana unena ja virkistymisenä. Hormonimuutosten takia liika juominen riittää myös yksin aiheuttamaan masentunutta mielialaa. Stressihermoston sympaattisen hermoston toiminnan väheneminen alkoholin käytön vähetessä rauhoittaa pulssia ja laskee verenpainetta. Maksan toiminta paranee merkittävästi jo kuukaudessa.

Alkoholi vaikuttaa myös aivoihin. Suurina annoksina alkoholi lamaa aivoja ja heikentää muistijälkien syntymistä, etenkin työmuistin toimintaa, sekä vaikeuttaa mieleen painamista. Krapula heikentää keskittymistä ja sen aikana uuden oppiminen heikkenee. Pieninä annoksina alkoholi voi jopa suojata joiltakin muistiin vaikuttavilta taudeilta, mutta käytön tulee todella silloin olla kohtuullista.

Riippuvuus kehittyy usein hyvinkin salakavalasti.

Syöpätautien osalta ei ole kyetty osoittamaan turvallista rajaa, sillä jo yksi annos päivässä näyttää nostavan rintasyövän riskiä. Käytön kohtuullistaminen vähentää riskiä etenkin suu-, rinta- ja paksunsuolensyöpään. Miehillä kohtuullistamiseen liittyy myös testosteronitason nousu ja mahdollisuus potenssin paranemiseen.

Helpointa on vaikuttaa alkoholin käyttöön heti, kun annosmäärät ja toleranssi ovat nousussa. Riippuvuus kehittyy usein hyvinkin salakavalasti. Jo kulutusmäärien huomioiminen ja veden juomisen lisäys illallisilla voivat katkaista riippuvuuden kehittymisen. Jos kuitenkin huomaat, että sinulle on alkanut kehittyä henkistä tai fyysistä riippuvuutta alkoholiin, reagoi heti. Keskustele lääkärin kanssa mahdollisesta alkoholin aiheuttamaa mielihyvää vähentävän lääkityksen ja muun terapian tarpeesta.

 

Maarit Gockel

Kirjoittaja on Elon lääketieteellinen johtaja.

comments powered by Disqus