Muumimaailmassa ei hillota hyvää itselle

Naantalin Muumimaailman periaatteena on, että hyvää kannattaa jakaa. Avoimuus ja yhteiskunnallinen vastuu ovat yrityksen perusarvoja.

Muumitalon takana siintää uimakoppi, jonka mosaiikki-ikkunat hehkuvat kesäkuun alun auringon valossa. Uimakopille johtavan laiturin lankkuja ovat kuluttaneet vuosien saatossa miljoonat matkailijat, jotka ovat saapuneet Muumimaailmaan satujen inspiroimana.

Vielä on aivan hiljaista, lukuun ottamatta linnun viserrystä ja rantaan lyövien aaltojen kohinaa. Rantavedestä uupuu myös lohikäärme, joka uiskentelee paikalle päivien sisällä.

– Tove on kirjoittanut, että Drontti Edward on maailman suurin lohikäärme, heti hänen veljensä jälkeen, kertoo Tomi Lohikoski, Muumimaailman toimitusjohtaja.

Lohikoski tuntee Muumilaakson kuin omat taskunsa. Vuonna 1993, Muumimaailman avautuessa, Lohikoski aloitti siellä kesätyöntekijänä.

– Samalla tiellä olen yhä. Se on osittain sen uteliaisuuden ansiota, joka syntyi jo lapsena Kuinkas sitten kävikään -kirjaa lukiessa. Kurkistuskirjassa oli samanlaista jännitystä ja kutkutusta kuin täällä Muumimaailmassa.

Muumimaailmaan astuminen on kuin tupsahtaisi keskelle satukirjan sivua. Siitä pitävät huolen Lohikoski ja sadat kesätyöntekijät.

Muumifilosofinen yritysvastuuraportti

Kaappikello tikittää tasaiseen tahtiin Muumitalon ruokailusalin nurkassa. Pöydälle on katettu paikka jokaiselle Muumitalon asukkaalle. Aikoinaan tila oli rajattu niin, että ruokasalin näki vain ikkunan läpi.

– Päätimme luopua kaikista aidoista ja museomaisista laseista, koska Muumimaailma ei ole museo, vaan kulttuurikohde. Pöydältä katoaa mustikoita ja lusikoita silloin tällöin, mutta se on pieni hinta siitä, että kokemus on aito.

Muumitalon ullakolla Lohikoski maalailee innostuneena kuvaa matka-arkuista, jotka hän aikoo hankkia yhden kullekin Muumiperheen jäsenelle.

– Yksityiskohdat ja runsaat lavasteet ovat tärkeitä. Haluamme tarjota löytämisen riemua. Muumitalo on yksi maailman kuvatuimmista taloista, mutta täältä voi aina löytää jotain uutta.

Muumitalossa on myös Muumimamman tuttikattila, johon tutit laitetaan, kun on aika luopua niistä. Tuttikattilasta on tullut monille perheille jo perinne. Tutteja saapuu postitse, ja niitä sujautetaan mamman käsilaukkuun tilaisuuden tullen.

Muumimaailman tavoite on lasten ja perheiden ilahduttamisen lisäksi toimia positiivisena voimana koko Naantalin seudulle. Yrityksen yritysvastuuraportin keskiössä on muumifilosofian noudattaminen, jonka mukaan hyvää kannattaa jakaa.

Yritys opettaa työkulttuuria

Tänä kesänä Muumimaailmassa järjestetään kymmenkunta japanilaista hääjuhlaa, joissa Nuuskamuikkunen toimii valanvahvistajana. Kausi kestää kolme kuukautta, vierailijoita on satoja tuhansia. Heistä pitää huolta 240 kesätyöntekijää.

– Palkkaamme paljon nuoria, osaavia ihmisiä, jotka tulevat osaksi työelämää ensimmäistä kertaa. On samanaikaisesti iso mahdollisuus sekä vastuu toimia heidän ensimmäisenä työnantajanaan.

Noin puolet kesätyöntekijöistä palaa vuosi toisensa jälkeen Muumimaailmaan. Yrityksellä on Naantalissa iso rooli nuorten työllistäjänä sekä työkulttuurin välittäjänä. Nuoret oppivat työelämän pelisäännöt, sekä muumimaisen työkulttuurin kesän aikana.

Kauden aloittaminen on iso ponnistus, johon liittyy henkilökunnan rekrytoinnin ja perehdyttämispäivän lisäksi myös Muumimaailman kunnossapitotöitä ja kauden alun markkinointia.

Hyvän jakaminen kannattaa

Kun kausi alkaa, lähiseutujen ravintolat ja hotellit täyttyvät. Turun seudun hotellien käyttöaste on kesällä jopa 110 %. Kaikki junnupedit ja lisävuoteet ovat silloin tarpeen.

Sen lisäksi, että Muumimaailma vaikuttaa välillisesti seudun muihin toimijoihin, se tekee myös runsaasti yhteistyötä yritysten kanssa. Esimerkiksi bussi- ja laivakuljetukset sekä timpurit ostetaan ulkopuolelta, koska kaikkea ei voi tehdä talon sisällä. Yrityksellä on myös pitkäaikaisia kumppaneita, jotka ovat mukana vuodesta toiseen.

– Me voimme tarjota kattavan näkyvyyden kohderyhmässämme, joten yhteistyöntekijöitä riittää. Muumimaailma on kokoaan suurempi yhteistyökumppani, koska meidät tunnetaan laajasti.

Yhteistyöstä hyötyvät kaikki – niin Muumimaailma, yhteistyöyritykset kuin asiakkaat.

Muumimaailman perinteisiin kuuluu hyvän jakaminen. Menestystä ei siis hillota vain itsellä, vaan jaetaan se myös muille. Ei ole itseltä pois, jos naapurillakin pyyhkii hyvin.  

– Jos perhe saa esimerkiksi jääkaapin oston yhteydessä liput Muumimaailmaan, on säästö perheelle melko mittava ja samalla ratkeaa pulma hauskan kesäretken kohteesta.

Yhteiskunnallinen tuloslaskelma on osa avoimuutta

Matkailualalla yritykset tukeutuvat toisiinsa sesongista toiseen. Kontaktien luominen on tärkeää, sillä pienet yrittäjät hyötyvät usein isompien menestymisestä. Muumimaailmassa uskotaan avoimuuteen myös menestymisen avaimena.

– Laadimme muutaman vuoden välein yhteiskunnallisen tuloslaskelman, jolla pystymme osoittamaan, miten esimerkiksi Muumimaailman ostot ja palkat kohdistuvat Naantalin talousalueelle. Haluamme tuoda avoimesti esille Muumimaailman välilliset vaikutukset.

Yritysvastuuraportissa korostetaan myös yrityksen sosiaalista vastuuta, jossa mainitaan avoimuus yrityksen vaikutuspiirissä olevia sidosryhmiä kohtaan. Se on paitsi muumimaiseen tapaan hyvin kohteliasta, myös taloudellisesti kannattavaa. Vastuullisesta taloudenpidosta seuraa kehitystä, josta hyötyvät alueen yritykset.

Kierroksen lopuksi Lohikoski kääntää avainta lukossa ja astuu Hemulin talon kapeaan eteiseen. Lohikoski esittelee perhoskokoelmia ja merilyhtyjä kännykän taskulampun valossa, sillä sähköt eivät ole vielä päällä.

Lohikoski muistelee hetken Tove Janssonin vierailua Muumimaailmassa avajaispäivää edeltävänä iltana vuonna 1993: Hemulin talon räikeän keltaiset seinät saivat Toven silmäkulmaan vierähtämään kyyneleen.

Niin lähelle talo pääsi hänen mielikuvitustaan.

comments powered by Disqus