Värittämisestä mielenrauhaa

Samalla kun koukeroinen kuva täyttyy väreistä, mieli tyhjenee ajatuksista. Aikuisten värityskirjat ovat megatrendi: värittäminen auttaa palautumaan työn henkisestä kuormituksesta.

Aikuisten värityskirjat ovat tänä vuonna vallanneet kirjakaupat ja markettien lehtihyllyt. Syyskuussa peräti puolet Suomen kymmenestä myydyimmästä tietokirjasta oli värityskirjoja, paljastaa Kirjakauppaliiton Mitä Suomi lukee -listaus. Ajoitus ei ole sattumaa.

Työelämä on yhä hektisempää multitaskingia. Koukeroiden värittäminen koukuttaa, koska puuhaan uppoutuminen tuo meditatiivisen hetken kiireen keskelle.

– Moni tekee henkisesti kuormittavaa ajatustyötä, joka vaatii aivoilta jatkuvaa pinnistelyä. Värityskirjan äärellä on helppo keskittyä yhteen konkreettiseen asiaan kerrallaan, ja silloin mieli rauhoittuu, sanoo Elon työhyvinvoinnin kehittämispäällikkö Pia Aulaskoski.

Kuuntele kehon tuntoja

Värittäminen ei ole vain hauskaa puuhastelua. Esimerkiksi Työterveyslaitoksen aivotutkijat ovat todenneet, että värittäminen voi auttaa palautumaan henkisestä rasituksesta. Värittäminen kiinnostaa tutkijoita myös maailmalla. Esimerkiksi Yhdysvaltain taideterapiayhdistyksen Art Therapy -lehdessä julkaistiin vuonna 2012 tutkimus, jonka mukaan koristeellisten mandala-kuvioiden värittäminen vähentää huomattavasti hermostuneisuutta.

– Kun keskittyy johonkin konkreettiseen, on helppo samalla havainnoida kehon fysiologista tilaa. Kehon antamien stressin merkkien havainnointi ja taito rauhoittua työn vastapainoksi on tärkeää työstä palautumiselle, Aulaskoski kertoo.

Käytännössä värittäessä voi vaikka huomata, että hengitys on muuttunut kiireen keskellä pinnalliseksi.

Kun sitten rauhassa värittää ja hengittelee syvään, parasympaattisen hermoston toiminta vahvistuu ja sitä kautta keho sekä mieli rauhoittuvat. Keskittymiskyky ja innovatiivisuus paranevat, kun ajatukset eivät enää kierräkään kehää, Aulaskoski sanoo.

Aulaskoski uskoo, että värittämisen suosio selittyy osin sillä, että aivotyöläinenkin kaipaa käsillä puuhaamista.

– Moni piirtelee muutenkin palaverissa paperin reunaan, koska se helpottaa keskittymistä. Uudet värityskirjat ovat upeine kuvineen myös pieni visuaalinen taide-elämys.

Palauttele jo työpäivän aikana

Aulaskoski on huomannut, ettei moni muista, että henkinen kuormitus vaatii rinnalleen palautumista siinä missä urheilusuorituskin.

Sekään ei yksin riitä, että nollaa ajatukset illalla vaikkapa liikunnan parissa. Palautumishetkiä tarvitaan pitkin päivää.

Aulaskoski vinkkaa, että värityskirjan voi avata vaikka tauolla kahvihuoneessa tai bussissa työmatkalla. Jos värittäminen ei tunnu luontevalta, mikä tahansa yksinkertainen, rauhallinen puuha voi toimia mindfulness-harjoituksena. Rauhoittuminen voi löytyä esimerkiksi joogasta tai pienoismallin rakentamisesta.

– Tärkeintä ja vaikeinta on muuttaa arjen rutiineja niin, että tekee aikaa pienille palautumishetkille pitkin päivää.

Elo julkaisee oman aikuisten värityskirjansa! Pääset lataamaan sen ilmaiseksi täältä.

comments powered by Disqus