Rentoutumaan voi opetella

Jännityksen ja stressin tunnistamisesta on tullut taito, jota tarvitaan kipeästi työelämässä.

Pääsiäisenä on aika heittää kellokortit hyllylle ja löysätä kravattia. Edessä on neljän päivän loma, jolloin on lupa nauttia joutenolosta ja herkullisista lammaspadoista. Jos työ on hektistä ja stressaavaa, voi siitä kuitenkin olla vaikea irrottautua. Stressiä voi oppia hallitsemaan, kun muistaa välillä pysähtyä kuuntelemaan itseään.

– Ennen työelämässä oli enemmän luontaista huokoisuutta, sanoo Minna Huotilainen, kognitiotieteen dosentti ja aivotutkija Helsingin yliopistosta.

– Oli taukohetkiä, jolloin saattoi hengähtää ja sitä kautta ehkäistä liiallista stressaantuneisuutta. Nykyään tuntuu, että uhkatekijöitä pitäisi itse oppia havainnoimaan.

Omasta terveydestä huolehtiminen on pitkään pinnalla ollut megatrendi. Kadulla ihmisten käsiä koristavat aktiivisuutta mittaavat rannekkeet ja puhelimet pursuavat sovelluksia, jotka tallentavat päivän kulkua. Itsensä kuunteluun ei ole ollut koskaan aiemmin käsillä näin paljon eri apuvälineitä.

Pihtiputaan mummo sanoisi, että eikö sitä stressiä jokainen itse huomaa. Varmaan huomaakin, jos vain ehtii pysähtyä ja miettiä, pohtii Huotilainen.


Ongelma piileekin siinä, ettei hetkeä, jolloin pysähtyä, välttämättä ehdi tulla. Erilaisista mittareista saatava info on siis hyvä tapa muistuttaa pysähtymään ja huolehtimaan itsestään.

Stressistä ei pääse eroon yölläkään

Stressillä voi olla sekä lyhyt- että pitkäaikaisvaikutuksia. Stressi voi vaikeuttaa niin unensaantia kuin heikentää sen laatua.

– Stressaantuneena nukumme myös tietoisesti liian vähän. Menemme liian myöhään nukkumaan tai heräämme liian aikaisin, koska yritämme olla mahdollisimman tehokkaita, Huotilainen kertoo.

Myös mielessä tapahtuu muutoksia. Stressitilanteissa ratkaisut syntyvät hyvin nopeasti. Kun univelat vaivaavat tai työpaineet kasvavat liian suuriksi, kannattaa kuitenkin välttää tärkeitä päätöksiä. Päätökset, jotka teemme stressaantuneena, eivät sisällä parasta kognitiivista harkintaamme.

Stressiin on syytä puuttua ajoissa. Huotilaisen mukaan vuosia jatkunut stressi voi altistaa useille eri somaattisille sairauksille, kuten syövälle sekä sydän- ja verisuonisairauksille.

Muista hengähtää myös työpäivän aikana

Nykyään työelämä on hektistä ja työt eivät tunnu loppuvan tekemällä. Työssä jaksamisen kannalta on tärkeää, että työntekijä osaa itse priorisoida; hänelle on selvää, kuinka edetä omassa työssään sekä mitä tehdä, kun töitä kasaantuu liikaa tehtäväksi. Työyhteisön ilmapiirillä ja selkeillä sovituilla säännöillä on positiivinen vaikutus työssä jaksamiseen. Jäljelle jäävät työt eivät ole niin stressaavia, kun niiden tekemättä jättämiseen on työyhteisön lupa.

Rentoutuminen on osa ammattitaitoa. Jokaisen on oltava itse aktiivinen ja löydettävä siihen omat tapansa. Samat niksit eivät käy kaikille.

– Ei se haittaa, jos ne ovat vähän hassujakin. Jos ne toimivat, se riittää, Huotilainen sanoo.

Kauanko kestää rentoutua riippuu siitä, kuinka pitkään on kulunut edellisestä taukohetkestä. Usein lyhyt kahvitauko on riittävä, mutta välillä tarvitaan pidempiäkin lomia. Pääsiäinen onkin loistava mahdollisuus ottaa omaa aikaa ja rentoutua.

Viisi vinkkiä rentoutumiseen:

  1. Ulkoilu Ulkoilussa yhdistyy monia positiivisia asioita, kuten lämpötilan muutos , raitis ilma ja liikkuminen. Mielemme on myös hyvin paikkasidonnainen, joten maiseman vaihdos voi auttaa vapautumaan stressaavista ajatuksista ja antaa uutta näkökulmaa asioihin.
  2. Musiikki Musiikki saa aikaan nopean fysiologisen reaktion. Se vaikuttaa kehon toimintaan, kuten pulssiin, hengitykseen ja lihasjännitykseen. Jo 20 sekunnin kuluttua musiikin alkamisesta voi huomata muutoksia kehossa.
  3. Mindfulness-sovellukset Hengityksen sääteleminen on yksi tapa rentouttaa kehoa. Kun keho rentoutuu, mieli seuraa mukana. Puhelimeen ladattavat mindfulness-sovellukset voivat olla hyvä keino nopeaan rentoutumiseen päivän kiireiden keskellä.
  4. Värittäminen Värittäminen on hyvä esimerkki fyysisestä tekemisestä, joka rentouttaa mieltä. Siinä on hyvää toistuvuutta, joka vapauttaa hyvin kognitiivisia resursseja takaisin käyttöön. Vastaavanlaista rentouttavaa fyysistä toimintaa ovat myös lenkkeily, virkkaaminen ja leipominen. Värittämisen pariin pääsee helposti vaikka Elon omalla värityskirjalla. Elon värityskirjaan
  5. Ystävät Sosiaaliset tilanteet virkistävät ja auttavat jaksamaan. Asioiden jakaminen ystävän kanssa voi myös luoda suhteellisuuden tajua ja tuoda uutta näkökulmaa stressaaviin tilanteisiin.
comments powered by Disqus