Opettele riittämään

Haasteellinen työelämä voi laukaista riittämättömyyden tunteiden vyöryn. Tunteet ovat yksilöllisiä, mutta niistä eroon pääseminen voi vaatia koko työyhteisön panostuksen positiivisiin ajattelumalleihin.

Kahvi jäähtyy kupissa pöydän reunalle. Sähköposti pursuilee lukemattomia viestejä. Kalenterista ei löydy aikaa lounastauolle.

Kuulostaako tutulta?

Työelämän paineet ovat osasyitä riittämättömyyden tunteille. Ne ovat vahvasti liitoksissa työstressiin, josta kärsii joka neljäs suomalainen. Hoitotyöntekijöiden työuupumusta tutkinut Kaija Suonsivu tietää ilmiöstä kaiken.

– Työelämässä vaikuttavat esimerkiksi muutokset, ainainen kiire ja huono esimiestyö. Työyhteisön vaatimukset voivat olla niin isoja, että tuntuu, ettei riitä mihinkään. Mitä enemmän ottaa töitä vastaan, niin sitä enemmän kokee riittämättömyyttä.

Työelämän haasteet eivät tulevaisuudessa helpota. Siksi omiin riittämättömyyden tunteisiin on parasta reagoida, ennen kuin voimavarat vähenevät. 

Näillä keinoilla voit alkaa kulkea kohti tunnetta siitä, että sinä riität:

Pysähdy

– Omaan olotilaan havahtuminen on alku. Nykyisissä aivotutkimuksissa on todettu, että aivot käsittelevät negatiivisia tunteita tosina. Aivot pitävät riittämättömyyden tunteita faktoina olettaen, ettei yksilö esimerkiksi oikeasti osaa työtään. Negatiivisten ajatusten haitallisuus ja valheellisuus pitää ensiksi tunnistaa ja aivojen käyttöjärjestelmä pysäyttää, jotta oman asenteen voi muuttaa, Suonsivu sanoo.

Irrottaudu

Uusi, positiivisempi suunta omille tunteille voi löytyä esimerkiksi vertaisryhmän, luottamuksellisen keskustelun, terapian tai liikunnan kautta.

– Kaikki eivät kaipaa keskusteluja, vaan hakeutuvat mieluummin harrastusten pariin. Pääasia on, että irrottautuu siitä, mihin on urautunut. Se, että uskaltautuu löytämään uusia juttuja, on tärkeintä.

Keskustele

Riittämättömyyden tunteisiin puuttuminen oman työyhteisön tasolla vaatii avointa keskustelua. Myönteinen asenne ja piilossa olevien vahvuuksien esiintuominen ovat Suonsivusta tärkeässä roolissa työyhteisön hyvinvoinnissa.

– Olisi tärkeää, että työpaikoilla ei ruodittaisi yksittäisten ihmisten virheitä. Ennemmin pitäisi korostaa myönteisiä asioita, että mitä kaikilla on annettavaa ja mitä voimavaroja ja vahvuuksia on käytössä. Aivotutkimuksissa on todettu, että positiivisten ajatusten syöttämisellä aivoihin on oikeasti vaikutusta.

Kokousta oikein

Suonsivu ehdottaa ratkaisuksi myös kokoustilanteita, joissa voi avoimesti keskustella työyhteisön tilanteesta, oli se sitten hyvä tai huono.

– Työyhteisön ongelmiin pitäisi puuttua heti, jotta ongelmat eivät uraudu. Vaikka kerran kuukaudessa voisi puhua siitä, missä tilanteessa ollaan. Vaikka menisi hyvin, jaksamista voi kannatella yhdessä ja jo etukäteen pohtia, miten huono tilanne ratkaistaan, jos sellainen tulee.

comments powered by Disqus