Myötätunto ja halaukset osana yritysvastuuta

Vastuullinen yritys huolehtii myös ympärillä olevasta yhteiskunnasta. Etenkin Y-sukupolvi kannattaa mieluiten yrityksiä, jotka tuovat esille yritysvastuutaan. Anna aikaa -kampanja haluaa toiminnallaan tukea ihmisiä pienillä hyvillä teoilla.

– Negatiivisuutta on ilmassa kamalan paljon, joten toivomme ihmisten tuntevan enemmän myötätuntoa. Haluamme mikrotasolla tehdä hyviä asioita, jotka liittyvät myös yrityksen toimintaan, kuvailee Lan Le-Gävert.

Le-Gävert on tapahtumatuotantoon erikoistuneen Helsingissä ja Turussa toimuvan Wildfire Ignition -projektiyrityksen sekä yksi Anna Aikaa -kampanjan puuhanaisista. Le-Gävert on iloinen ja pirteä, oikea aurinko.

Lokakuussa alkaneen, myötätunnon puolesta puhuvan, kampanjan idea on antaa ihmisille iloa pienillä teoilla, kuten vierailuilla yksinäisten luo sekä halaushaasteilla. Kampanja muistuttaa kehumaan kaveria ja kehottaa antamaan heijastimen tuntemattomalle.

Kampanjan keskiössä ovat erityisesti lapsiperheet, vanhukset, nuoret sekä syrjäytyneet. Mukaan voivat lähteä yksityiset ihmiset tai yritykset. Vastuullinen toiminta ei pelkästään tue yrityksen imagoa, vaan myös kertoo yrityksen arvomaailmasta.

Jo heti yrityksen perustamisvaiheessa minulle oli äärimmäisen tärkeää, että yritykseni profiloituu projektitoimistoksi, joka tekee merkityksellisiä asioita, Lan Le-Gävert sanoo. 


Matkan varrella Le-Gävert on kohdannut haasteita. Henkilökohtaisten intohimojen ja yrityksen kannattavuuden yhteensovittaminen on välillä hankalaa. Ajan ja taloudellisten resurssien välillä on tasapainoiltava, jotta onnistuu samanaikaisesti tekemään sekä mielekästä ja tärkeältä tuntuvaa työtä että saa siitä taloudellisesti riittävän toimeentulon.

Nuorten sukupolvi vaatii vastuuta

Kuluttajat osaavat vaatia hyviä tekoja. Y-sukupolvi, eli 1980–90-luvuilla syntyneet nuoret aikuiset, kannattavat mieluiten brändejä, jotka myös kantavat vastuunsa.

Yhdysvaltalainen Horizon Media´s Finger on the Pulse -tutkimus selvitti, että jopa 81 prosenttia nuorista odottaa yrityksiltä panosta yhteisen hyvän vuoksi. 

Vakuutusyhtiö Aflacin tutkimuksen perusteella jopa kaksi kolmesta nuoresta kuluttajasta uskoi valitsevansa mieluummin yrityksen, joka tunnetaan vastuullisesta toiminnasta.

Lan Le-Gävert sanoo, että Anna Aikaa -kampanjan takana oleva ryhmä on uusi, eivätkä resurssit mahdollista vielä isompien tempausten järjestämistä. Ongelmana on ollut tekijöiden ajanpuute. Kampanjan teko ja esimerkiksi sosiaalisen median päivitykset vaativat sitoutuneisuutta, ja nyt kampanjaa tehdään päivätöiden ohella.

Kun tekee asioita intohimosta, käy joskus niin, että unohtaa laskea kuinka paljon siihen on kulunut aikaa ja rahaa.

Tässä vaiheessa projektia aktiivisten vapaaehtoisten verkosto alkaa olla jo kattava, ja tekijöitä riittää luomaan sisältöä sosiaalisen median eri kanaviin.

– Toivomme, että kuka tahansa yksityinen henkilö tai yritys voisi lähteä mukaan ilman sen suurempaa statusta, Lan Le-Gävert valottaa.

Vastuullisuus tuo kilpailuetua. Kun yritys tarjoaa jotain, mitä kilpailijat eivät ja tekee enemmän kuin laki vaatii, asiakkaat kiinnittävät siihen huomiota.

– Kun teemme yrityksenä hyvää, saamme hyvän maineen liikkeelle. Eihän tämä suoranaisesti ole mainontaa meille, mutta voimme osoittaa, että osaamme hallinnoida ja järjestää tapahtumia, Le-Gävert kertoo.

Pienetkin teot ilahduttavat

Joulun alla Le-Gävert oli mukana järjestämässä joukkorahoituskampanjalla rahoitettua joulukiertuetta. Kiertueella kampanjan järjestäjät ja muutama muusikko vierailivat palvelutalossa, vammaisten hoitokodissa, vastaanottokeskuksessa sekä peruskoulun iltapäiväkerhossa.

Vierailujen aikana muusikot esiintyivät ja laulattivat yleisöä. Turvapaikanhakijat lauloivat suomalaisia joululauluja, ja vanhukset liikuttuivat musiikista. Kuulonsa menettänyt vanhempi mies lauloi ulkomuistista joululauluja, ja suloinen pariskunta tuli halaamaan.

– Halusimme osoittaa, että välitämme. Yhdessäolosta ilahtuivat sekä laitosten asukkaat että kampanjan järjestäjät, Lan Le-Gävert kertoo.

Ajankohtaisiin ilmiöihin tarttuminen on yritysvastuussa keskeistä. Kun lunta sataa taivaan täydeltä, kannattaa lumeen suhtautua haasteena. Tammikuun lopulla starttasi lumipartioryhmä, jossa vapaaehtoiset turvapaikanhakijat auttoivat lumilapioiden kanssa turkulaisia autoilijoita liikenteessä.

– En ole koskaan nähnyt kenenkään tanssivan niin iloisesti lumenluonnin jälkeen, Le-Gävert iloitsee.

Tempaus sai paljon huomiota paikallisissa medioissa ja kiitosta autoilijoilta.

– Olemme todella iloisia siitä, että tempauksemme ovat saaneet näin paljon huomiota. Onkin jo aika täyttää mediatila positiivisilla uutisilla.

Intohimosta saa voimaa

“Mahtava idea!”, “What a great day!”, “Näin se menee eteenpäin! Ihmistenvälinen auttaminen!”, “Kiitos, tuo tuli tarpeeseen”. Kampanjan Facebook-seinällä tsempataan projektia eteenpäin.

Anna Aikaa -kampanja on otettu hyvin vastaan. Lan Le-Gävert kertoo projektin saaneen paljon kannustusviestejä ja peukutuksia. Välillä tulee kuitenkin myös epätoivon hetkiä, kun taloudellista lisäarvoa ei ole tullut, ja kampanjaa on jouduttu tekemään Wildfire Ignitionin ansaitsemilla varoilla.

– Olemme saaneet omaa osaamistamme näkyväksi, mutta vaikka kuinka paljon ihmiset peukuttaisivatkin somessa, se ei välttämättä tarkoita, että kovin moni lähtisi itse tekemään ja mukaan haasteisiin.

Le-Gävert kannustaa yrityksiä keskittämään yritysvastuussa resurssit hankkeisiin, jotka liittyvät yrityksen omaan tekemiseen ja asioihin, jotka ovat yritykselle tärkeitä.

– Me Wildfiressa koemme, että tämä on merkityksellinen ja tärkeä asia, Le-Gävert hymyilee.

Lan Le-Gävertin vinkit pieniin hyviin tekoihin

  1. Hyvän tekeminen ei välttämättä vaadi suuria ponnisteluja ”Jokainen meistä pystyy vaikuttamaan yhden ihmisen elämään pienillä teoilla, ja jo sillä, että vaikuttaa edes ihan pieneen ryhmään, voidaan vaikuttaa suurempaan ilmapiiriiin.”
  2. Tue teoilla ihmisiä, jotka ovat jääneet ulkopuolelle ”Halusimme tukea ihmisiä, jotka ovat jääneet jollakin tavalla ulkopuolelle. Eli yksinäisiä, syrjäytyneitä ja syrjäytymisvaarassa olevia ihmisiä, jotka voivat yhteiskunnassamme huonosti. Ehkä tämä yleinen negatiivinen ilmapiiri jollakin tapaa kumpuaa siitä, että ihmisillä ei ole tarpeeksi yhteisöllistä vastuuta tai tukea yhteisöstä.”
  3. Intohimo kantaa pitkälle ”Anna Aikaa -kampanja on ollut meille sellainen intohimokeissi. Me Wildfiressa koemme, että tämä on merkityksellinen ja tärkeä asia.”
  4. Edistä yrityksesi asiaa, hyvä maine leviää ”Olemme saaneet omaa osaamistamme näkyväksi kampanjan myötä. Kun teemme yrityksenä hyvää, saamme hyvän maineen liikkeelle.”
  5. Tee sitä, missä olet hyvä ”Yhteiskuntavastuuasioissa kannattaa keskittää resurssit asioihin, jotka liittyvät omaan tekemiseen ja ovat tärkeitä. Eli jos yrityksen bisnes liittyy ympäristöön, kannattaa myös hyvän tekemisessä keskittyä ympäristöasioihin.”
  6. Vastuullisella toiminnalla saat uusia asiakkaita​ ”Kampanjalla voimme osoittaa, että osaamme hallinnoida ja järjestää tapahtumia.”

Tutustu Anna Aikaa -kampanjaan täällä: www.annaaikaa.com

comments powered by Disqus