”Jos halusimme selvitä, meidän piti kasvaa” – Kasvuyrittäjyydestä äitiyslomalle ja takaisin

 

Yrityksen kasvaessa myös yrittäjän rooli muuttuu. Vapa Median yrittäjät Ida Hakola ja Ilona Hiila jäivät kumpikin äitiyslomalle juuri, kun yrityksessä oli meneillään fuusio ja kova kasvu. Nyt töihin palanneet yrittäjät ovat ottamassa uutta roolia omassa yrityksessään.

Kokoushuoneen ikkunoiden takana siintävät telakan nosturit. Harmaat pilvet vaeltavat taivaanrannassa ja lasipöydälle lankeaa kirkas valo. Ilona Hiila liu’uttaa sormia pitkin pöytää imitoiden tapaa, jolla hän istui saman pöydän ääressä seitsemän vuotta sitten. Vieressä Ida Hakola nostaa jalat penkille ja hymyilee yrittäjäparilleen.

­– Olimme pelottomia ja tietämättömiä, kun lähdimme tähän. Meillä on aina ollut vankkumaton luotto omaan ideaan ja sen turvin olemme edenneet, Hiila toteaa.

Tietämättömyys on vaihtunut seitsemän yrittäjävuoden aikana uteliaisuudeksi, mutta pelottomuus on yhä läsnä. Sisältömarkkinoinnista aloittanut ja markkinointiviestintään laajentanut Vapa Media työllistää lähes 40 ihmistä ja ympärille on kasvanut ala, jossa kilpailijoita riittää.

– Kilpailijat ovat todiste siitä, että muutkin uskovat meidän ajatusmalliimme. Kilpailu on hyvästä, Hakola sanoo.

Aivan yrityksen elinkaaren alussa kilpailijoita ja alaa ei ollut. Hakolan ja Hiilan piti luoda kaikki alusta pitäen.

Uskallus numero 1: Yrityksen perustaminen ilman kokemusta myynnistä

Oli lämmin elokuu vuonna 2010, kun Vapa Media aukaisi ovensa ensi kertaa Helsingin Kalliossa.

­– Hetken mietin, mitä olen tehnyt, kun jätin hyväpalkkaisen päivätyön viestinnän alalla. Sukulaiset epäilivät, kannattiko päätös. Silloin ei ollut niin tavallista alkaa yrittäjäksi, Hiila toteaa.

– Yrittäjyys on maksimaalista vastuunkantoa muista ihmisistä ja yrityksestä. Jos väsyttää, ei voi vain lähteä. Meillä on onneksi ollut aina toisemme. Toisesta saa voimaa, kun kaiken voi keskustella auki, Hakola sanoo.

Toisen tuki oli varsinkin alussa kullan kallis. Hakolalta tai Hiilalta ei kummaltakaan löytynyt päivääkään myyntikokemusta.

– Naputin kuulakärkikynää kiihtyvällä vauhdilla eräässä tapaamisessa. Hermostuneisuus kuulsi lävitse selkeästi, Hiila nauraa.

Sisältömarkkinointia terminä ei tuntenut kukaan. Missio oli kuitenkin selvä: saada yritykset ymmärtämään hyvien sisältöjen arvo, ja kuinka digitaalisia kanavia voisi hyödyntää liiketoimintaa tukevalla tavalla sisältöjen avulla.

– Olimme akateemisia yrittäjiä, joilla oli substanssiosaamista viestinnästä ja markkinoinnista, muttei tietoa käytännön yrittäjyydestä, Hakola sanoo.

Kaksikko harjoitteli ja oppi tavan, jolla myydä osaamistaan. Koska sisältömarkkinointia ei vielä Suomessa tunnettu, piti asiakkaille myös opettaa, mitä sisällöt tarkoittivat.

– Ensimmäiset asiakkaat saimme myynti pitchauksien ja verkostojen avulla, Hiila kertoo.

Vuoden 2011 puolella yrittäjät ottivat firmaan kolmannen partnerin, Matti Oksasen, jolta löytyi vankka kokemus myynnistä.

– Matti sanoi, että jos haluamme selvitä, meidän pitää kasvaa. Kasvu on edellytys sille, että voimme palvella asiakkaita. Emme pystyisi tekemään kaikkea kaksin, Hakola kertoo.

Hakola ja Hiila päättivät, että he palkkaisivat vain hyviä, kivoja ja vilpittömiä ihmisiä. Sen päätöksen jälkeen yrittäjät eivät ole pysähtyneet paikoilleen hetkeksikään.

Uskallus numero 2: Kasvuloikan keskellä äitiyslomalle

Vuoden 2016 syksyllä Vapa Medialla työskenteli jo kolmisenkymmentä työntekijää, kaikki Hakolan ja Hiilan sanoin hyviä tyyppejä. Yritys oli muuttanut isompaan toimistoon. Meneillään oli fuusio, organisaation uudelleen järjestely ja takana jo pari kovan kasvun vuotta. Edessä oli kuitenkin uusi kasvun paikka. Hakola ja Hiila olivat kummatkin raskaana.

– Jälkeenpäin ajateltuna yhtäaikainen äitiysloma oli parasta, mitä Vapalle on tapahtunut. Aluksi se oli kuitenkin shokki, Hiila kertoo.

Yrityksen piti ensimmäistä kertaa pärjätä ilman yrittäjiä. Hakola ja Hiila olivat yrityksen kasvot ja heistä oli kasvanut myynnin ammattilaisia, kokeneita yrittäjiä.

­– Mietimme, miten meidät voisi korvata. Aloimme pohtia, mitä yrityksestä vielä puuttuu ja miten sitä voisi täydentää, Hakola selittää.

Ratkaisu oli toimitusjohtaja, joka luotsaisi yritystä eteenpäin omistajien ollessa poissa.

– Olimme kasvaneet tarpeeksi, lähtömme ei järisyttänyt yrityksen toimintaa, Hakola kertoo.

– Yksinyrittäjällä tilanne olisi toinen. Jos kukaan ei olisi asiakkaisiin yhteyksissä vanhempainloman aikana, yritys kärsisi siitä varmasti, Hiila pohtii.

Hyvien tyyppien palkkaaminen palkitsi nyt konkreettisesti yrittäjät. He saattoivat jäädä äitiyslomalle rauhallisin mielin, koska talo oli täynnä osaavia työntekijöitä.

Uskallus numero 3: Uusi työ omassa yrityksessä

Kokoushuoneen lasiseinän takana käy vilske. Hiila on palannut töihin tänään, Hakola kuukautta aiemmin. Yrittäjiä vastassa on ollut paljon uusia työntekijöitä ja asiakkaita. Työnkuvakin on uusi.

– Työnkuva on paljon fokusoidumpi. Se on hyvä. Pää on täynnä uusia ideoita, joiden avulla voi inspiroida muita, Hakola sanoo.

Siinä missä seitsemän vuotta sitten Hakola ja Hiila tekivät kaiken myynnistä tuotantoon, nyt he ovat konsernin omistajia, jotka keskittyvät kehityshankkeisiin ja johtamiseen.

– Uusi työnkuva mahdollistaa sen, että voimme jälleen oppia uutta. On ollut rauhoittavaa ymmärtää, että meidän ei tarvitse tehdä kaikkea itse, Hiila sanoo.

Hakolalle ja Hiilalle yrittäjyys on ollut heidän sanojensa mukaan sitoutumiskoulu. Aina ei ole ollut helppoa, mutta heillä on ollut toisensa.

Nyt yrittäjillä on jälleen edessä oppimisen paikka, kun he alkavat johtaa yrityskonsernia. Konsernin johtamisesta ei heillä ole kokemusta, mutta se ei haittaa, kun mukana on pelottomuutta ja luotto omaan ideaan.

comments powered by Disqus