IoT karsii pois turhan työn

Kilpailutilanteessa erottautuminen voi olla yhden anturin päässä. IoT-ratkaisut auttavat yrityksiä vähentämään turhan työn määrää ja luovat uusia palvelumahdollisuuksia.

Internet of Things ei tekniikkana ole uusi, vaikka termi kiiltää nyt uutuuttaan. Jos IoT kummeksuttaa, kannattaa siihen suhtautua kuin sykemittariin tai älykelloon. IoT neuvoo, opastaa tekemään asioita oikeaan aikaan. IoT voi kerätä dataa esimerkiksi jokaisesta työkoneen liikkeestä. IoT-ratkaisu perustuu yleensä joko pieneen älylaitteeseen, yhteen tai useaan osaan liitettyyn anturiin tai isompaan laitteiden ja antureiden verkostoon. Joissain ratkaisuissa dataa tuottavia sensoreita voi olla jopa kymmeniä tuhansia.

Vakiintuneita IoTin hyödyntämistapoja ovat esimerkiksi etäluettavat laitteet, kuten sähkömittarit ja murtohälyttimet. Etäluettavat ja -hallittavat laitteet keräävät dataa, jota voidaan lukea keskitetysti, eikä huoltomiehen tarvitse koluta jokaista kiinteistöä ja mittaria läpi jalkaisin. Ratkaisu säästää aikaa, rahaa ja mahdollistaa resurssien kohdistamisen muihin tehtäviin.

Data tuottaa säästöjä

Maailmalla ja Suomessa on nähtävissä jo useita yrityksiä, jotka hyödyntävät IoTia mitä erilaisimmin keinoin, yrityksen koosta ja alasta riippumatta.

Maatilalla IoT-ratkaisu auttaa omistajaa seuraamaan lehmien kiima-aikaa etänä kiimanseuranta-järjestelmän avulla. Jätehuoltoa helpottamaan on kehitetty jäteastioissa kiinni oleva kaikuluotain, joka välittää tietoa roska-astian täyttöasteesta 3g-verkkoa pitkin palvelimelle. Tiedon pohjalta tietokone laskee jäteautolle optimaalisimman ajoreitin. Kiinteistön ilmastointilaite voi puolestaan madaltaa kiinteistön sähkönkulutusta säätelemällä lämpötilaa kiinteistön käyttöasteen mukaan. IoT voi myös auttaa yrittäjää seuraamaan ilmankosteutta arvoesineitä sisältävässä kuljetuksessa.

Yrityksille antureiden keräämä data on paitsi palvelun kehittämisen perusta, myös kilpailuvaltti. Tulevaisuudessa yritys ei kauppaa enää pelkkää tavaraa tai konetta, kuten moottoria, vaan kokonaista palvelukokonaisuutta. Moottorin lisäksi yritys takaa moottorin toimivuuden 365 päivää vuodessa ja analysoi moottorin keräämän datan asiakkaan käyttöön. Näin asiakas pystyy käyttämään moottoria mahdollisimman kustannustehokkaasti. Dataa seuraamalla voi välttää käyttökatkoksia ennakoimalla huoltotarpeita. Yksittäisessä moottorin osassa oleva anturi osaa ilmoittaa, koska osa kaipaa huoltoa. Kilpaileva yritys voi kopioida moottorin, muttei siihen liittyvää palvelua tai dataa. IoT:n ansiosta yritys voi jopa muuttaa kokonaan toimintatapaansa: alkaa vuokrata moottoreita niiden myymisen sijaan.

Kun IoT vapauttaa resursseja laitteiden huollosta ja manuaalisesta seurannasta, voi yritys keskittyä ydintoimintoihin ja palvelun kehittämiseen. Ensimmäinen askel IoT-ratkaisujen pariin voi olla etäluettava mittari tai paikannettava työkone, joka helpottaa yrittäjän arkea.

comments powered by Disqus