Hyvinvointivalmentajan 5 vinkkiä iloa tuottavaan lomaan

Pyyhi vuosien lomavelvollisuudet pois harteiltasi ja vietä oman näköinen loma. Hyvinvointivalmentaja, joogaopettaja ja yrittäjä Kaisa Kärkkäinen kertoo vinkit lomaan, joka purkaa stressikuorman ja tuottaa iloa.

1. Laskeudu lomaan lempeästi

Viimeiseen työpäivään asti ei kannata paahtaa täysillä. Lomalle laskeutuminen on tärkeää, sillä sen ansiosta jo ensimmäinen lomapäivä tuntuu levolta.

Porrasta töiden määrää ennen loman alkua niin, että päivä päivältä stressikuorma kevenee. Varaa aika hierontaan tai hemmotteluhoitoon, joka auttaa myös kehoa rentoutumaan. Kun keho on tasapainossa, voi lomasta nauttia enemmän.

Ennen lomaa voit harjoitella rentoutumista myös erilaisten hengitysharjoitusten tai meditaatiosovellusten avulla. Harjoituksista on hyötyä myös lomalla ja sen jälkeen.

2. Mieti, mitä lomalta tarvitset ja haluat

Loman aluksi kannattaa pysähtyä hetkeksi. Kysy, mitkä asiat tuottavat sinulle iloa ja palauttavat, keitä ihmisiä haluat lomalla nähdä.

Piirrä, leikkaa, liimaa ja kirjoita paperille ne asiat, joita lomaltasi toivot. Omien toiveiden ja halujen kartoittaminen auttaa rakentamaan palauttavan loman. Samalla huomaat, mitkä lomatraditiot eivät ole välttämättömiä tai mieluisia sinulle. On täysin hyväksyttävää hylätä lomavelvollisuudet!

3. Anna toisille omaa tilaa

Kannattaa kuunnella, mitä muut perheenjäsenet lomalta toivovat. Lomalla säästyy useammalta nahistelulta, kun jokainen tuntee tulleensa kuulluksi. Kaikki eivät voi pitää samoista asioista ja se kannattaa opetella hyväksymään.

Uskalla ottaa lomalla myös omaa aikaa ja antaa sitä muille. Hetken ero kumppanista vaelluksen, puutarhanhoidon tai viikonloppureissun muodossa saa yhteisen ajan tuntumaan entistä mukavammalta, ja tyytyväisyys lomaan nousee.

4. Älä pelkää tylsistymistä!

Anna itsesi nauttia hetkestä ja ole rohkeasti tekemättä mitään. Lähde kävelylle metsään ja keskity havainnoimaan ympäristöä. Mitä kuuluu, miltä tuoksuu, miltä tuntuu? Luonnossa oleskeleminen on suomalaisille luontaista mindfulnessia. Hetkessä oleminen rentouttaa ja saa ajantajun katoamaan.

Jos huomaat kyllästyväsi pelkkään olemiseen, onnittele itseäsi! Tylsistyminen kertoo, että aivosi ovat saaneet levätä ja palautua. Tylsistyminen myös inspiroi luovuutta.

5. Anna tilaa spontaaniudelle

Älä jää murehtimaan suunnitelmia, jotka eivät mene niin kuin toivoit. Aloita päivä puhtaalta pöydältä ja anna tilaa spontaaniudelle. Voit esimerkiksi kertoa sosiaalisessa mediassa, että luoksesi saa tulla spontaanisti kylään. Arkena yllätysvierailuja voi olla hankala järjestää, mutta lomalla ne onnistuvat.

+ Pelasta riitatilanteet

Lomailu ei suinkaan tarkoita jatkuvaa tyytyväisyyttä. Hengitysharjoitukset auttavat, jos hermoja kiristää.

Alkavan riidan voi katkaista poikki esimerkiksi helpon harjoitteen kautta. Anna toisen osapuolen rauhassa kertoa kymmenen minuutin ajan, mikä hänen mieltään painaa, äläkä vastaa mitään. Kuunteleminen auttaa toisen oloa. Voit palata asiaan esimerkiksi seuraavana päivänä, kun riitatilannetta ei ole.

comments powered by Disqus