Heikko tahdonvoima ei haittaa – näillä vinkeillä pystyt muutokseen

Ota elämänmuutoksissa avuksi mikrotavat, jotka eivät vaadi tahdonvoimaa.

Aloitan kuntoilun. Luen sähköpostit vain kerran päivässä. Syön terveellisemmin. Lupauksia tehdessä mieli on päättäväinen ja vakaa. Muutokset vaativat kuitenkin tahdonvoimaa, joka on kuin lihas – se väsyy rasituksessa. Uusien tapojen luominen kannattaa aloittaa mikromuutoksista, jotka eivät vaadi suuria ponnisteluja.

Mikromuutokset ovat pieniä, yksinkertaisia tekoja, joiden avulla voi rakentaa vakiintuneita tapoja. Kyse voi olla hampaan lankauksesta tai syvään hengittämisestä ovesta ulos astuessa. Sääntönä voi pitää, ettei mikroteon tekemiseen kulu paljoa aikaa, eikä se vaadi tahdonvoimaa. Kahden minuutin mittainen syvään hengittäminen on mikroteko, 20min meditaatio ei.

Tarvitsemme tapoja

Tutkimusten mukaan 40 % ihmisten päivittäin suorittamista toimista ei perustu päätöksiin vaan tapoihin. Toistamme rutiininomaisesti tekoja, koska tunnemme niille olevan tarvetta. Esimerkki: työpäivän aikana moni juo kahvia jokaisen palaverin aikana, koska se on tapa.

Duhigg selittää teoksessaan Tapojen Voima (2012, Viisas Elämä) tapojen olevan syvään juurtuneita, koska ne luovat neurologisia tarpeita. Kun yhdistämme tietyt ärsykkeet tiettyihin palkintoihin, aivomme luovat tapojen kehän. Näin syntyy tapa, jonka ansiosta palaverissa juodaan aina kahvia, koska kahvin koetaan virkistävän. Lopulta tunnemme tarvitsevamme kahvia, jotta voimme osallistua palaveriin. Jos kahvinjuontia haluaa vähentää, on helpointa liittää rutiiniin mikromuutos.

Korvaa huonot tavat

Kahvin juomiseen liittyvä mikromuutos voi olla esimerkiksi vesilasin juominen ennen jokaista kahvikupillista. Vesipiste on usein kahvinkeittimen lähellä, joten muutos ei vaadi tahdonvoimaa. Lopulta vesilasillinen voi korvata kahvikupillisen. Duhiggin mukaan huonoja tapoja on lähes mahdotonta poistaa arjesta, mutta niitä on suhteellisen helppo korvata. Tapoja on helpoin muuttaa, kun palkinto ja ärsyke pysyvät samoina, mutta rutiini muuttuu. Esimerkiksi sosiaalisen median jatkuvan vilkuilun työpäivän aikana voi vaihtaa lyhyen artikkelin lukemiseen ja saada samanlaisen tyydytyksen töiden keskeytymisestä.

Apua uusien tapojen luomiseen löytyy erilaisista sovelluksista ja teoksista. Tutustu esimerkiksi näihin:

You-app: Suomalainen sovellus ehdottaa päivittäisiä mikrotapoja, joiden tavoitteet voi itse määrittää.

HeiaHeia-sovellus: Liikuntaan keskittynyt sovellus seuraa aktiivisuutta ja kannustaa liikkumaan säännöllisesti.

Tapojen voima. 2012. Charles Duhiggin teos kertoo seikkaperäisesti tapojen muodostamisesta ja niiden muuttamisesta niin arjessa kuin työpaikoilla.

Tee siitä tapa. Eli kuinka kitket huonot tavat ja teet hyvistä pysyviä. 2015. Gretchen Rubin. Gretchen selittää käytännönläheisesti, omien kokemustensa kautta, miten uusia tapoja saa arkeen pysyvästi.

comments powered by Disqus