Fat Lizard Brewing Company on brändi, joka on luotu somessa

Espoolainen pienpanimo loi ennen yhdenkään tuopillisen myyntiä brändin ja aktiivisen seuraajakunnan someen. Taktiikan ansiosta Fat Lizard Brewinging tuotteet myydään jatkuvasti loppuun.

Vuonna 1957 rakennettu punatiilitalo on nähnyt elämänsä aikana paljon. Sen suurten ikkunoiden takana on muun muassa kehitetty wc-pönttöjen kaksoishuuhdontajärjestelmää ja opeteltu kuvanveistoa taideyliopiston kursseilla. Nyt tiloissa hurisee valtava koneisto, jonka avulla syntyy Fat Lizard Brewing Co.n oluet. Kerran viikossa on keittopäivä, jolloin 6000 litraa olutta saa alkunsa. Silloin Heikki Ylinen, yksi yrityksen perustajista, valvoo prosessia silmä kovana.

– Tuotantovolyymi on nyt kymmenkertainen aiempaan panimoon nähden. Rakensimme ensimmäisen panimon itse, hyödyntäen esimerkiksi vanhoja maitotalouslaitteistoja, Ylinen kertoo.

Espoon Otaniemessä sijaitsevassa panimossa tuotantolaitteiden pinnat kiiltelevät uutuuttaan. Yrittäjien kädenjälki näkyy laitteistossa nyt tekniikan puolella. Mäskäys- ja käymislämpötiloja monitoroi laite, joka myös säätää lämpötilaa automaattisesti, mikäli se poikkeaa tavoitteesta. Automaatio on Ylisen koodaama.

— Olin entisessä elämässäni koodari, ja olen tuonut osaamiseni mukaan. Elintarvikealasta minulla ei ollut kokemusta, kuten ei muillakaan osakkailla.

Kokemattomuus ei ole haitannut, sillä rohkeutta ja tiimihenkeä on löytynyt senkin edestä. Kesästä 2017 alkaen neljä yrittäjistä on tehnyt työtä päätoimisesti, sillä nyt yritys pystyy maksamaan palkkaa. Siitä on kiittäminen paitsi tuotteiden suosiota, myös uusia tiloja, joissa tuotantoa on voitu kasvattaa.

– Vuodesta 2012 lähtien on tehty töitä, nyt siitä saa palkkaa. Aiemmin annettiin vain työpanosta asian puolesta, johon uskoo, Ylinen muistelee.

Isältä pojalle

Ylinen kasvoi kodissa, jossa jo 1990-luvulla pantiin olutta. Ylisen isän intohimoharrastus tarttui poikaan aikuisella iällä. Amerikan matkoilta tarttui paitsi kitalakeen, myös ajatuksiin tiukasti kiinni jenkkioluen maku. Sitä ei Suomesta tahtonut löytyä, sillä rahdissa kuljetetut oluet olivat jo menettäneet suuren osan humalan aromeista. 2000-luvun alussa Ylinen alkoi panna itse jenkkiolutta, joka kuuluu juoda tuoreena.

Kodin seinät tulivat kuitenkin pian vastaan. Ylistä alkoi kiehtoa ajatus oman oluen kaupallistamisesta.

– Tapasin lapsuudenystäväni Tuomas Koskipään vuoden 2012 puolella, kun idea pienpanimosta alkoi kypsyä. Jaoin ajatukseni Tuomakselle ja siitä se lähti. Tuomas auttoi rakentamaan ensimmäisen hieman isomman tuotantokoneiston autotalliin – se koostui kolmesta höyrykeittimestä.

Vielä tänäkin päivänä Fat Lizard Brewing -oluiden prototyyppejä keitellään Koskipään rakentamalla laitteistolla. Vahva käsityöläisperinne elää yrityksen selkärangassa, vaikka tuotanto kasvaa koko ajan.

– Haluamme olla vahvasti itse läsnä ihan tuotteiden jakeluun asti. Emme käytä ulkoista jakelua, vaan toimitamme tuotteet itse. Silloin pääsemme juttelemaan myyjän kanssa itse, näemme myyntipaikan ja toimimme yrityksen kasvoina, Ylinen selkeyttää.

Omapäinen taktiikka

Fat Lizard Brewingin yrittäjät ovat tehneet asiat oman päänsä mukaan, eivätkä ole juuri varoitteluja kuunnelleet. Yrityksen markkinointitaktiikka on kantanut alusta asti hedelmää.

– Päätimme aloittaa pelkällä ravintolamyynnillä, vaikka meitä varoiteltiin siitä. Menimme itse suosikkiravintoloihimme, tapasimme omistajat ja saimme oluen hanamyyntiin. Hanapaikoista on kova kisa, joten ravintolat ottivat ensimmäiset erät testimielessä.

Yrittäjät sopivat ensimmäisen oluterän myynnille julkaisupäivän. Sitä ennen he rummuttivat päivää sosiaalisessa mediassa ja velvoittivat kaverit paikalle baareihin, joista yrityksen olutta saisi. Kyseessä oli kourallinen yrittäjien suosikkiravintoloita Helsingissä ja Espoossa.

Julkaisupäivänä Ylistä jännitti, tulisiko kukaan paikalle. Yrittäjät olivat päättäneet itse kiertää kaikki mukana olevat baarit ja juhlia julkistusta yhdessä muiden kanssa. Kun he saivat ensimmäisen ravintolan näköpiiriinsä, tiskillä oli 30 metrin jono.

– Yhdeksän aikaan illalla ravintoloista soiteltiin jo, että olut on loppu, Ylinen nauraa.

Sen jälkeen Fat Lizard Brewing on joutunut myymään paljon ei oota. Tiettyjen ravintoloiden kanssa yrittäjillä on sopimus, joka takaa, että osa tuotantoerästä päätyy aina ravintolan hanaan.

­– Pitkään oluitamme sai vain tietyistä baareista, joten asiakkaiden piti tietää, minne mennä.

Eksklusiivisesta hanatuotteesta kaupan hyllylle

Tuotteen eksklusiivisuus ruokki itse itseään ja kysyntä kasvoi. Nyt Fat Lizard Brewingin oluita saa myös valikoiduista kaupoista. Niihinkin yrittäjät tekevät jakelun itse, yrityksen ilmeen mukaisesti koristellussa kuorma-autossa.

Seuraavaksi tarkoituksena on levittäytyä pääkaupunkiseudulta myös muiden Suomen kaupunkien ravintolojen hanoihin ja kauppojen hyllyille. Puhetta on myös ollut naapurimaiden maahantuonnista. Markkinat ovat kypsät pienpanimoiden oluille, joten tuotannon volyymin kasvattaminen on jo mielen päällä.

– Olut loppuu jatkuvasti hyllyistä ja hanasta. Se on haaste, mutta positiivinen sellainen.

Tuotantohalliin mahtuu vielä lisää käymistankkeja, joten kapasiteettia on mahdollista kasvattaa yli miljoonaan litraan vuositasolla. Kasvua on edessä, mutta yrityksen asenteesta ja periaatteista ei tulla tinkimään.

Brändi ennen tuotetta

Fat Lizard Brewingin tavoitteena on alusta asti ollut olla tunnistettava brändi. Ennen yhdenkään oluttuopin myyntiä sosiaalista mediaa päivitettiin ahkerasti, yritykselle suunniteltiin logo, pakkaukset ja kasa oheistuotteita.

– Kuluttaja ei voi ostaa ensimmäistä oluttaan sen maun takia. Ensimmäinen olut ostetaan brändin ansiosta, seuraavat vasta maun takia, Ylinen summaa.

Kun Ylinen on kumppaneineen osallistunut olutfestareille, he ovat ajaneet paikan päälle jakeluautolla, kiinnittäneet peilipallot ja värivalot autoon ja järjestäneet bileet. Rentous ja huumori näkyvät kaikessa. Keittopäivinä perinne oli pitkään kuvata Snapchatiin työntekoa, nyt painotus on Instagramissa ja Facebookissa. Jokaiseen kanavaan tuotetaan räätälöityä sisältöä, jonka ajatellaan aidosti kiinnostavan yleisöä.

– Kyllä se huomataan, että meillä on hyvä meininki. Se houkuttelee ihmisiä seuraamaan meidän sosiaalista mediaa ja maistamaan tuotteita. On tärkeää, että sisältö ei ole liian kaupallisen näköistä, vaan aitoa.

Fat Lizard Brewingin yrittäjät ovat aina tehneet asiat omalla tavallaan, miellyttää se muita tai ei.

– Jos viisi prosenttia suuttuu sateenkaarilipusta sosiaalisen median postauksessa, 95 prosenttia hymyilee. Kaikkia ei voi miellyttää, eikä tarvitsekaan.

Lue yrittäjä Heikki Ylisen vinkit somemarkkinointiin >

comments powered by Disqus