Elon poluilta: suomalaisen työelämän näköalapaikalla

Kuntoutuspäällikkö Eerika Aremo

Kuka: Eerika Aremo, kuntoutuspäällikkö työeläkeyhtiö Elossa
Asuu: Espoossa
Harrastaa: lenkkeilyä, lukemista ja mökkeilyä
Milloin aloitit eläkealalla? 17 vuotta sitten

’’Tyypillinen työpäivä alkaa yleensä yhdeksältä asiakkaan luona, jossa käyn joko yksin tai mahdollisesti kumppaneiden kanssa. Sen lisäksi päivään mahtuu muutama palaveri joko toimistolla tai virtuaalisesti. Iltapäivästä teenkin joko aamuisen asiakaskäynnin jälkityötä ja raportointia tai valmistaudun seuraavaan käyntiin’’, Eerika Aremo kertoo tyypillisestä työpäivästään. Eerika työskentelee kuntoutuspäällikkönä eläkepalveluiden suurasiakkaiden tiimissä.

– Parhaita asioita työssäni on se, että pääsen näkemään todella paljon erilaisia yrityksiä ja heidän toimintatapojaan. Työ on antoisaa ja tarjoaa hyvän mahdollisuuden verkostoitua ja päästä näkemään, millaisia haasteita työkykyyn liittyy. Pidän työtäni eräänlaisena näköalapaikkana suomalaiselle työelämälle, Eerika kertoo.

Lehtileikkeitä ja eriskummallisia sattumia

Eerika toteaa olleensa aina kiinnostunut eläke- ja vakuutusalasta, mutta kertoo päätyneensä eläkealalle ja nykyiseen työhönsä hauskan sattuman kautta.

– Opiskeluaikoina työelämän organisaatiotutkimus oli suuri kiinnostuksenkohteeni, johon sosiologian opinnoissani syvennyin. Kerran luin lehteä, jossa oli kiinnostava artikkeli työhyvinvoinnin kehittämisasioista. Artikkeliin oli haastateltu työhyvinvoinnin kehittämispäällikköä Eläke-Tapiolasta. Juttua lukiessa ajattelin, että onpas mielenkiintoinen tarina ja että ’tuollaista työtä minäkin haluaisin joskus tehdä’, Eerika kertoo.

Eerika leikkasi lehdestä artikkelin itselleen ja laittoi sen pöytälaatikkoonsa talteen. Muutama vuosi kului, kunnes työnhaku tuli Eerikalle graduaiheen tiimoilta ajankohtaiseksi ja tällöin hän päätti ottaa yhteyttä Eläke-Tapiolaan.

– Sattumoisin mun yhteyshenkilöksi Eläke-Tapiolasta sattui se samainen työhyvinvoinnin kehittämispäällikkö, jota oli haastateltu talteen leikkaamaani lehtiartikkeliin. Joskaan en sitä tuolloin enää muistanut. Lopulta päädyin Eläke-Tapiolaan kesätöihin, Eerika hymähtää.

Kesätöissä ollessaan Eerika törmäsi muuton yhteydessä pöytälaatikossa viruneeseen lehtileikkeeseen, ja huomasi tutut kasvot.

– Siinä huudahdin miesystävälle, että tässähän on sama ihminen, joka minut rekrytoi Eläke-Tapiolaan kesätöihin! Eerika naurahtaa.

Eerika kertoo kokeneensa alusta asti olleensa oikealla alalla, ja että tunne on vain voimistunut työtehtävien uudistuessa. Eerika päätyi pian kesätöiden jälkeen eläkeratkaisijaksi tehden työkyvyttömyyseläkeratkaisuja. Myöhemmin tie vei kuntoutussuunnittelijaksi ja nykyään Eerika työskentelee kuntoutuspäällikkönä, päästen toteuttamaan intohimoaan työelämän kehittämiseen.

– Mun työssä työkyvyttömyysriskinhallinta ja työkykyjohtaminen kiteytyvät tiiviisti ammatilliseen kuntoutukseen, eli kyllä tämänhetkinen työni on aika pitkälti sitä, mitä silloin parikymmentä vuotta sitten lehtiartikkelista luin.

Verkkopalveluita kehittämässä

Vaikka Eerika käykin paljolti asiakkaiden luona, on hän lähiaikoina viihtynyt erityisen paljon myös toimistolla erilaisissa suunnittelupalavereissa.

– Meidän verkkopalveluun on tulossa uudistuksia, jotka ovat työllistäneet tässä viime aikoina. Verkkopalveluiden kehittämisprojektin ensimmäinen vaihe lanseerattiin nyt syksyllä, kun nykyiseen verkkopalveluun lisättiin kuntoutus- ja eläkeasiat. Myöhemmin lanseerattavassa toisessa vaiheessa puolestaan asiakkaat pääsevät käsiksi työkykyjohtamisen työkaluihin.

Eerika on verkkopalveluiden kehittämisen myötä päässyt kehittämään myös uusia taitoja.

– Koodaamisen ja testaamisen maailma oli ennen mulle aika vieras, mutta nyt verkkopalveluiden kehitysprojektin myötä siihenkin on päässyt tutustumaan, hän naurahtaa.

Arkipäivän onnistumisia ja hyviä kohtaamisia

Eerika kertoo kumppaneiden näkyvän arjessaan päivittäin.

– Viimeksi tänään on kahdenkin eri kumppanin kanssa vaihdettu sähköpostia. Asiakkaat ja kumppanit molemmat näkyvät arjessa tosi paljon, eikä mene päivääkään, jolloin en olisi kumppaneiden kanssa tekemisissä.

Eerikalla on vankka kokemus kumppaneiden kanssa tehdystä yhteistyöstä, ja vuosien varrella hyviä yhteistyökokemuksia on tullut niin monia, ettei meinaa pysyä mukana laskuissa.

– Onnistumisia kumppaneiden kanssa tapahtuu jatkuvasti. Konkreettisesti onnistumiset näkyvät esimerkiksi asiakaskäynneillä, kun jonkin monimutkaisen asian saa selitettyä asiakkaalle yhteisvoimin. Voisin kyllä melkeinpä väittää, että jokainen kohtaaminen kumppanien kanssa on omalla tavallaan hyvä.

– On siis ehdottomasti aihetta kiittää kumppaneita. Kumppanien kanssa on aina miellyttävää niin asioida kuin käydä asiakkaissakin – siinä yhdistyy niin paljon tietoa ja taitoa, ja asiakas saa parasta palvelua saumattoman yhteistyön ansiosta. Toivon, että yhteistyömme jatkuu yhtä tiiviinä ja toimivana kuin tähänkin asti, Eerika toteaa loppuun.

Eerika kertoo: Mikä Elon verkkopalvelussa uudistuu?

  1. Paljon tietoa — aina saatavilla

    Uudistuksen jälkeen yrityksen työeläkevakuutukset, kuntoutus- ja eläkeasiat sekä työkykyjohtamisen työkalut löytyvät samasta verkkopalvelusta ja ovat aina sekä Elon että asiakkaidemme asiantuntijoiden saatavilla.

  2. Helpompi seurattavuus

    Laajennettu verkkopalvelu helpottaa työkykyjohtamisen toimenpiteiden ja kuntoutuksen vaikuttavuuden seurantaa sekä auttaa suurimpia yrityksiä huomaamaan, miten työntekijöiden pysyminen työkykyisenä vaikuttaa työeläkevakuutusmaksuihin positiivisesti. Uudistuksen pitkän aikavälin tavoitteena onkin tuoda asiakkaillemme rahallista säästöä.

  3. Selkeä kokonaisuus ja uusia työkaluja
    Uudistunut verkkopalvelu tuo asiakkaan omat työkykyjohtamisen toimenpiteet, seurannan, analyysit sekä mittarit selkeäksi kokonaisuudeksi. Palvelussa on mukana ohjeita, skenaarioita, työkaluja ja vinkkejä.
comments powered by Disqus