Elon poluilta: Hyviä yhteistyösuhteita rakentamassa

Kuka: Kristiina Sandén, liiketoiminta-asiantuntija työeläkeyhtiö Elossa
Asuu: Espoossa
Harrastaa: kuntosalilla käymistä, kesäisin golfausta ja Valioliigan katselua
Milloin aloitit eläkealalla? 3,5 vuotta sitten

– Aamu voi alkaa suunnittelupalaverilla, jonka jälkeen onkin suunnattava jo seuraavaan työpajaan miettimään tulevia kehitystöitä. Pikainen lounas, ja siitä tiimipalaveriin kuuntelemaan viikon ajankohtaiset asiat. Iltapäivästä mahdollisesti avustamista asiakaspalvelussa ruuhkan yllättäessä, kertoo Kristiina Sandén tyypillisestä työpäivästään. Kristiina työskentelee Yrittäjät-toiminnossa liiketoiminta-asiantuntijana, ja kertoo olevansa työnsä puolesta melkoinen ’’jokapaikan höylä’’.

– Parhaita asioita työssäni on se, miten monipuolisia työtehtävät ovat. Joka päivä pääsee tekemään oikeastaan ihan erilaisia asioita ja työskentelemään eri ihmisten kanssa läpi organisaation, Kristiina kertoo.

Koulunpenkiltä eläkeasioiden pariin

Kristiina kertoo päätyneensä eläkealalle ja nykyiseen työhönsä sattuman kautta.

– En koskaan ollut ennen Eloon hakemista ajatellut päätyväni eläkealalle – kyse ei siis ollut lapsuuden haaveammatista. Olen kuullut, että eläkealalle usein niin sanotusti ajautuu, ja täältä minäkin löysin itseni. Päivääkään en ole valintaani katunut, Kristiina sanoo.

Kiinnostuksen eläkeasioita ja sosiaaliturvaa kohtaan Kristiina uskoo kimmonneen koulunpenkiltä. Yhteiskuntatieteistä kiinnostunut Kristiina opiskeli yhteiskuntapolitiikkaa Jyväskylän yliopistossa, jossa hän ennen valmistumistaan myös puuhasteli erilaisten tutkimusprojektien parissa henkilökunnan roolissa.

– Maisterin paperit sain samalla viikolla käteen, kun tulin töihin Eläke-Fenniaan juuri ennen Elon syntyä. Periaatteessahan tämä on oikeastaan ensimmäinen oikea oman alan työpaikkani, Kristiina kertoo.

Kristiinan polku Elossa alkoi eläkemaksannan tiimissä, jossa Kristiina työskenteli asiakasrajapinnassa eläkkeensaajia neuvoen ja avustaen. Lopulta Kristiina päätyi nykyiseen tehtäväänsä Yrittäjät-tiimiin. Tiimiissä huolehditaan yrittäjien työeläkevakuuttamisesta ja vastataan vuosittain yli 40 000:een asiakaspuheluun.

– Meidän tiimissä on todella hyvä yhteishenki ja erikoisosaamiset jakautuu hyvin tasaisesti, mikä näkyy siinä, että pystytään palvelemaan asiakasta kokonaisvaltaisesti. Meidän tiimin vahvuus on siinä, että sen lisäksi, että hoidamme asiakkaan YEL-asioita, niin meillä on myös vahvaa eläkeosaamista. Pyrimme hoitamaan kaikki asiakkaan asiat yhdessä paikassa nopeasti ja helposti, Kristiina hymähtää.

’’Hyviä yhteistyösuhteita yksittäisten onnistumisten sijaan’’

Eläkemaksannassa työskennellessään myös kumppaneiden kanssa tuli oltua lähes päivittäin yhteydessä, liittyen milloin mihinkin asiakkaan ratkottavaan pulmaan. Jo tällöin Kristiina sai ensimakua kumppaniyhteistyöstä, jota hän kehuu jouhevaksi ja helpoksi.

Kristiina kertoo nykyisessä tehtävässään hääräävänsä kumppaniyhteistyön taustalla esimerkiksi suunnitellen päivityksiä sähköisiin palveluihin, auttavansa kumppaniuutiskirjeissä ja huolehtimalla kumppaneiden tiedottamisesta. Kristiina on myös päässyt kouluttamaan kumppaneita lync:in välityksellä.

– Yksittäisiä onnistumisia ei tule sinänsä erikseen mieleen, mutta on tullut törmättyä myyjiin, jotka ovat jääneet positiivisina yhteistyökokemuksina mieleen ja joiden ansiosta yhteistyö on aina ollut helppoa ja mukavaa, Kristiina kertoo.

– Sanoisin siis, että olen onnistunut kokoamaan hyviä yhteistyösuhteita yksittäisten yhteistyöprojektien sijaan, hän lisää.

Kristiina antaa kiitosta myös sille, miten asiantuntevasti ja kokonaisvaltaisesti Elon asiakkaat saavat kumppaneilta palvelua.

– On aina tosi kiva huomata, että meidän asiakkaat ovat niin hyvässä hoidossa kumppaneiden luona. Monesti huomaa, että kumppanit ovat valmiita juoksemaan ekstramailin asiakkaan vuoksi, ja se on aina ilo nähdä, Kristiina kertoo.

Kristiina muistuttaa loppuun, että asiakkaan yllättäessä vaikeilla kysymyksillä, voi Eloon olla aina yhteydessä puhelimitse tai sähköpostitse.

– Terveisenä kumppaneille, että nyt kannattaa pysyä hereillä, sillä sähköisiin palveluihin on lähiaikoina tulossa uudistuksia – näistä lisää myöhemmin, Kristiina paljastaa.

Kristiina vinkkaa: Miksi asiakkaalle kannattaa suositella Yrittäjän mobiilia?

 1. Monipuolisuus

  • Yrittäjän mobiilia käyttämällä asiakas voi hoitaa kaikki yleisimmät YEL-asiat yhtä sovellusta käyttäen. Sovelluksesta löytää:
    • YEL-laskurin, jolla asiakas voi arvioida tulevan työeläkkeen, sosiaalietuuksien ja vakuutusmaksujensa määrää sekä pääsee myös muuttamaan työtuloaan.
    • Avoimet maksut, joista asiakas löytää laskujen tiedot ja voi pyytää lisää maksuaikaa tarvittaessa.
    • Voimassaolo-ja maksutodistus- sekä työtulotodistuksen, jotka asiakas saa suoraan sähköpostiinsa.
    • YEL-vakuutuksen tiedot, joista asiakas voi tarkistaa vakuutuksen perustiedot ja muuttaa työtuloaan

  2. Nopeus

  • Yrittäjän mobiilissa asiakas voi hoitaa yleisimmät YEL-asiat ilman jonotus- tai puhelinaikoja, kun hänelle parhaiten sopii. Palvelu on käytettävissä vuorokauden ympäri.

   3. Helppokäyttöisyys

  • Yrittäjän mobiili on ilmainen palvelu, jonka asiakas voi ladata iPhoneen App Storesta tai Android-puhelimeen Google Play –sovelluskaupasta. Asiakas voi kirjautua palveluun sisään Elon tunnuksilla, ja tarkistaa vakuutuksensa tiedot, tilata todistuksen tai muutta työtulon ajan tasalle. Helppoa!

Lue lisää Yrittäjän mobiilista >

comments powered by Disqus