”Anna yrityksellesi kasvot” – kansainvälistyvän yrityksen tarina

Tapahtumahotelli HUONE ja sen perustaja Evon Söderlund ovat brändi, jonka tavoitteena on uudistaa bisneskokoukset täysin. Vielä viisi vuotta sitten yritystä ei tiennyt juuri kukaan. Tarinankerronnan avulla yritys on saanut vahvan markkinasijan ja laajentuu nyt ulkomaille.

Iloisesti hymyilevä nainen esittelee itsensä, Evon Söderlund. Hän tarjoaa kahvia ja kiiruhtaa kodikkaan huoneen toiselle puolelle. Pehmeät jakkarat ympäröivät hunajakennomaista pöytää ja huoneen väripaletti on tarkkaan mietitty.

Kun puhutaan hotellista, tulevat ensimmäisenä mieleen hotellihuoneet muhkeine sänkyineen. Niitä ei HUONEesta kuitenkaan löydy.

– Perinteisten hotellien missio on saada ihmiset nukkumaan paremmin. Meidän tavoitteenamme on luoda yrityksille inspiroivat puitteet, jotta he voivat kohdata toisensa rennossa ja luovassa hengessä.

Söderlund päätti ryhtyä yrittäjäksi, kun työhakemuksiin ei kerta toisensa jälkeen kuulunut vastauksia. Sopiva markkinarako löytyi juuri, kun restonomin opinnot Haaga-Heliassa olivat loppusuoralla.

– Kun googlaat ‘kokoushuone’, näet valkoisia seiniä, isoja pöytiä ja toimistotuoleja. Huoneet ovat näyttäneet samalta useiden vuosikymmenien ajan.

Uudenlaista konseptia ei kuitenkaan lyöty läpi yhdessä yössä, eikä edes vuodessa.

Kaikkia ei voi miellyttää

Söderlund päästi mielikuvituksensa valloilleen ja suunnitteli kahdeksan täysin erilaista huonetta. Sopiva kiinteistö löytyi vielä kehitysvaiheessa olevasta Jätkäsaaresta, ja tapahtumahotelli avasi ovensa vuonna 2012.

Täysin uudenlainen konsepti herätti kuitenkin närää. Söderlund kuuli kommentteja siitä, kuinka tilaa ei ollut tarpeeksi, pöydät oli aseteltu tavallisuudesta poikkeavasti ja valkoiset seinät loistivat poissaolollaan.

Ymmärsin, että yritykseni ei sovi kaikille.

– Ymmärsin, että yritykseni ei sovi kaikille. Osa rakasti yritystäni ja osa ei. Minun täytyi lopettaa kaikkien miellyttäminen ja kohdistaa palvelu oikealle kohderyhmälle.

Vaikeinta ei kuitenkaan ollut kritiikin hyväksyminen. Syrjäiseen Jätkäsaareen noussutta tapahtumahotellia ei tunnettu. Vaikeudet veivät lähes konkurssin partaalle, ja vastuu alkoi painaa Söderlundia.

– Jos olisin ollut yksin, olisin voinut vaikka elää kadulla ja löytää tavan selviytyä. Olin kuitenkin vastuussa myös aviomiehestäni, syntymättömästä lapsestani ja kahdeksasta työntekijästäni. Samalla mietin, onko minulla enää ylpeyttä kohdata ketään kasvotusten, jos epäonnistun yritykseni kanssa.

Söderlund ei luovuttanut, vaan sinnitteli paikallaan junnaavan yrityksen kanssa varmana siitä, että vaikeuksista selvittäisiin vielä. Sitten vuonna 2014 tapahtui onnenpotku.

Tulevaisuus muuttui silmänräpäyksessä

Pitkään yrityksensä kanssa kamppaillut Söderlund palkittiin odottamatta vuonna 2014 Suomen arvokkain yrittäjä -tunnustuksella, minkä seurauksena elämä kääntyi päälaelleen.

– Yhtäkkiä nousin ihmisten tietoisuuteen. Google-analytiikkani pomppasi hetkessä pilviin, kun ihmiset alkoivat selvittää minun ja HUONEen taustoja. Tuolloin ymmärsin, että markkinointi on ykkösasia jo ennen kuin mitään on tehty. Jos ihmiset eivät tiedä sinua, et ole olemassa, vaikka tuotteesi olisi kuinka hieno.

Söderlund alkoi rakentaa brändiä tarinoiden ympärille kertoen elämästään Malesian pikkukylän kasvatista menestyväksi yrittäjäksi.

On tärkeää, että yrityksellä on kasvot ja tarina. Kun puhut HUONEesta, haluan, että näet kasvoni.

Taktiikka tepsi ja liiketoiminta lähti nousuun. Söderlund sai jalansijan markkinoilla ja samalla ponnahduslaudan seuraavaa askelta varten – kohti kansainvälisiä markkinoita.

Singaporen markkinat haltuun

Maaliskuussa 2017 Söderlundin unelma kävi toteen. Singaporeen avattiin maailman toinen tapahtumahotelli HUONE.

– Ei ollut helppoa viettää 120 päivää vuodessa Singaporessa ja lentää 11-tuntisia lentoja joka toinen viikko. Mietin usein, kuinka paljon hetkiä menetin poikani lapsuudesta.

Nyt Singaporeen on palkattu paikallinen toimitusjohtaja, eikä Söderlundia tarvita paikan päällä yhtä usein. Vielä on kuitenkin liian aikaista sanoa, miten bisnes lähtee pyörimään.

Ei ole mitään manuaalia, jonka mukaan uusi paikka perustetaan, sillä eri maissa on eri lait ja käytännöt.

– Ei ole mitään manuaalia, jonka mukaan uusi paikka perustetaan, sillä eri maissa on eri lait ja käytännöt. Konsepti on kuitenkin sama. Lisäksi käynnistimme heti aluksi aktiivisen pr-kampanjan, jotta ihmiset tulevat tietoisiksi meistä.

Söderlundin tavoitteena on perustaa HUONE kaikkiin suuriin kokouskaupunkeihin maailmassa.

– Laatu on määrää tärkeämpää, joten ehkä HUONEita tulee olemaan hieman vähemmän kuin Starbuckseja, Söderlund naurahtaa.

Entä kilpailijat? Eikö Söderlundia pelota, että joku muu kopio huolella laaditun konseptin?

– Jos kilpailijat haluavat tehdä omista kokoustiloistaan vähemmän tylsiä, olkaa hyvät ja tehkää niin. Meidän fokus on joka tapauksessa ulkomailla ja suurissa kaupungeissa. Olen ylpeä, että uudistamani palvelu kiinnostaa ja saa muut miettimään omia toimintatapojaan.

comments powered by Disqus