Aloita oma onnellisuusprojektisi

Onnellisuusprojekti

Uusi vuosi ja uudet lupaukset. Mitä jos tänä vuonna ottaisitkin projektiksesi olla onnellisempi elämässä ja erityisesti töissä?

Se oli tavallinen huhtikuun aamu. Amerikkalainen perheenäiti, lakimies ja kirjailija Gretchen Rubin istui bussissa keskellä New Yorkin aamuruuhkaa. Kun hän katsoi bussin samean ikkunan läpi tihkusateen täplittämää maisemaa, hän oivalsi, että olisi vaarassa tuhlata elämänsä tyytymättömyyden tunteelle, vaikka olikin onnellinen.

Tarina on Rubinin kirjasta Onnellisuusprojekti (Nemo 2013). Ruuhkabussissa koetun hetken ansiosta Rubin alkoi pohtia sitä, keskittyykö hän arjen keskellä oikeisiin asioihin. Ja ennen kaikkea – onko hän elämässään niin onnellinen kuin voisi olla? Siltä istumalta Rubin päätti omistaa seuraavan vuoden elämästään onnellisuutensa lisäämiseen.

Tuumasta toimeen ja kohti onnellisempaa työelämää

Yhden kuukauden Rubin halusi keskittyä työelämän onnellisuuden lisäämiseen. Hän päätti aloittaa blogin, yrittää löytää epäonnistumisen ilon, pyytää apua ja työskennellä fiksusti sekä nauttia elämästä tässä ja nyt.

Pyysimme Elon työhyvinvoinnin kehittämispäällikkö Marja Konttilaa pohtimaan Gretchen Rubinin päätöksiä meidän jokaisen työelämän onnellisuuden kannalta.

1. Tee jotain uutta ja haastavaa, aloita esimerkiksi blogi

“Onnen avaintekijöitä ovat haasteet ja uutuus. Yllätykset stimuloivat aivoja ja odottamattomasta tilanteesta selviäminen menestyksellisesti tuottaa voimakkaan tyytyväisyyden tunteen. Jos tekee uusia asioita – käy museossa ensimmäistä kertaa, opettelee uuden pelin, matkustaa uuteen paikkaan, tapaa uusia ihmisiä – on taipuvaisempi tuntemaan olonsa onnellisemmaksi kuin ihmiset, jotka pitäytyvät tutuissa puuhissa.”

Tekevätkö haasteet ja uutuus työstä mielekkäämpää ja onnellisempaa?

– Koska haasteet voivat joskus tuntua työläiltä ja vaikeilta, on mahtava tunne, kun ne selvittää. Aivomme tarvitsevat kuormitusta. Jos ei ole haasteita ja yllätyksellisyyttä, elämä menee aika yksitoikkoiseksi. Haasteet tuovat onnistumisen tunteita ja tekevät työstä merkityksellistä. Kaikki hyvä vaatii ponnistelua. Jos onnellisuus tulisi tuosta vain, olisiko ihminen silloin onnellinen?

2. Löydä epäonnistumisen ilo

“Kun ajattelin, miksi tunsin joskus haluttomuutta ponnistella jonkin eteen, käsitin sen johtuvan epäonnistumisen pelosta. Menestyäkseni paremmin minun oli kuitenkin hyväksyttävä epäonnistumiset. Muistin Robert Browningin sanat: ‘Mutta ihmisen pitäisi aina kurottaa pidemmälle kuin mihin hän ulottuu, miksi muuten taivas olisi olemassa?’ Pelon torjumiseksi vakuutin itselleni, että nautin epäonnistumisesta. On ilo epäonnistua, toistelin. Se kuuluu kunnianhimoisuuteen, se kuuluu luovuuteen. Jos jokin on tekemisen arvoista, se on huonosti tekemisen arvoista.”

Miten epäonnistuminen auttaa olemaan onnellisempi?

– Epäonnistumisesta voi oppia ja se voi johtaa johonkin uuteen. Pitäisi aina muistaa, ettei kukaan ole täydellinen ja kaikki asiat vaativat opettelua. Ajatellaan vaikka lasta, joka opettelee kävelemään. Mitä jos hän heittäisi hanskat tiskiin, kun ensimmäisen kerran yrittää ottaa askelen ja sitten kaatuu? Aikuiset kannustavat ja innostavat lasta yrittämään uudestaan – mihin se asenne häviää työelämässä? Jos ensimmäisen kerran jälkeen antaa heti periksi, voi jokin mahdollisuus jäädä kokematta. Onnistuminen tuntuu erityisen hyvältä epäonnistumisen jälkeen!

3. Pyydä apua

“Huolimatta siitä, että yksi aikuisuuden nikseistäni on ‘Avun pyytäminen on normaalia’, minun pitää jatkuvasti muistuttaa itseäni pyytämään apua. Tunsin usein lapsellista ja haitallista halua teeskennellä jotain, mitä en tiennyt.”

Miksi avun pyytäminen on vaikeaa?

– Apua pyytäessä tulee herkästi sellainen olo, että vaivaa tai vie aikaa, vaikka se osoittaakin ainoastaan, että arvostaa toisen tietoa ja ammattitaitoa. Kun joku pyytää minulta apua, se tuntuu valtavan hyvältä. Avun pyytäminen ja antaminen kuuluvat onnistumiseen, ja ne tuovat arvostuksen tunnetta. Kun pyytää joltakin apua, voi saada uusia näkökulmia asioihin. Varsinkaan työasiat eivät ole henkilökohtaisia juttuja, joista pitää yksin selvitä. Sitä varten työkavereita on, että asioita voidaan miettiä yhdessä.

4. Työskentele fiksusti

“Muutin tapaani ajatella tehokasta aikaa. Ennen olin ajatellut, etten voisi istua ja kirjoittaa tuotteliaasti, ellen saisi tehdä sitä vähintään kolmea tai neljää tuntia putkeen. Usein sellaista aikaa oli vaikea järjestää, ja tunsin oloni tehottomaksi ja turhautuneeksi. Testatakseni oletusta muutaman viikon ajan kirjoitin ylös, minkä parissa olin minäkin päivänä työskennellyt. Ei kestänyt kauan huomata, että pärjäsin paremmin, kun minulla oli vähemmän aikaa. Kävi ilmi, että tehokkuuden kannalta paras mahdollinen aika oli puolitoista tuntia – riittävän pitkä, jotta saisin jotain todellista aikaiseksi, mutta ei niin pitkä, että alkaisin laiskotella tai keskittymiseni alkaisi herpaantua.”

Tuoko tehokkuus onnea?

– Kyllä tuossa perää on, koska ihminen haluaa saada aikaiseksi ja onnistua siinä, mitä tekee. Jos aikaa on paljon, on vaikea päästä alkuun. Jos taas jättää viime tippaan, niin loppumetreillä on hyvinkin tehokas ja saa aikaiseksi enemmän. Aikaa tulee olla sopivassa suhteessa siihen, miten paljon pitää saada aikaiseksi.

5. Nauti nyt

“Kun huomaan keskittyväni liikaa odotettuun, tulevaan onnen tilaan tietyn tavoitteen saavuttamisen yhteydessä, muistutan itseäni nauttimaan nyt. Jos voin nauttia nykyisyydestä, minun ei tarvitse haikailla onnea, joka odottaa (tai ei odota) minua jossain tulevaisuudessa. Hauska osuus ei tule joskus myöhemmin, se on nyt. Se on yksi syy, miksi tunnen olevani onnekas nauttiessani työstäni niin paljon. Jos tekee jotain, mistä ei pidä, eikä tunne menestyksen tuomaa mielihyvää, epäonnistuminen on erityisen tuskallista. Mutta jonkin sellaisen tekeminen, mistä pitää, on palkinto itsessään.”

Miten työstään voi nauttia nyt enemmän?

– Lapset osaavat vielä elää tässä hetkessä eivätkä murehdi menneitä tai mieti ”sitten kun”. Tuo taito häviää jonnekin ja ihmisillä on taipumus olla menneessä tai tulevassa, mutta tämä hetki unohtuu. Sen vuoksi esimerkiksi mindfulness-harjoitukset ovat suosittuja, koska niissä keskitytään tähän hetkeen. On paikallaan hiljentyä juoksusta ja tulevaisuudessa elämisestä. Hauska osuus ei tule joskus myöhemmin, vaan se on nyt.

Marja Konttilan 10 vinkkiä onnellisempaan työelämään:

  1. Asenne vaikuttaa. Sillä on suuri merkitys, näkeekö asiat positiivisesti vai negatiivisesti. Aivomme ovat kivikaudelta – negatiivisuus on ollut eloonjäämisen kannalta oleellinen tunne. Positiivisuutta ja optimismia taas pitää harjoitella.
  2. Muista olla kiitollinen. Kiitollisuutta voi harjoitella esimerkiksi kirjoittamalla ylös joka päivä kolme sellaista asiaa, joista on kiitollinen. Sananlasku ”sitä saa, mitä tilaa” pitää paikkansa: kun huomion kiinnittää esimerkiksi kiitollisuuteen, alkaa ympäriltä löytyä kiitollisuuden aiheita.
  3. Anna positiivista palautetta työkavereille. Vaikka ajattelisi, ettei työkaverista ole hyvää sanottavaa, alkaa huomata positiivisia asioita, kun asiaan kiinnittää huomionsa.
  4. Hyväksy asiat ja ihmiset sellaisena kuin ne ovat. Et voi muuttaa kaikkia asioita, joten keskity niihin, joihin pystyt vaikuttamaan ja hyväksy sellaiset asiat, joille et voi tehdä mitään.
  5. Anna anteeksi. Vaikka joku loukkaisi sinua ja olisit asiasta vihainen, voit päästää itsesi vapaaksi vihan tunteesta antamalla anteeksi. Anteeksi voi antaa vaikka omassa mielessään.
  6. Saavuta flow-tila. Kun pääset flown imuun, olet keskittynyt, kaikki on selkeää ja saat paljon aikaiseksi.
  7. Tee näkyvää työtä. Monissa töissä valmiiksi saatu työ ei ole näkyvää. Työn tulokset saavat kuitenkin onnelliseksi. Jos työ on kovin abstraktia, voi vapaa-ajalla harrastaa jotain sellaista, esimerkiksi käsitöitä, minkä tulokset näkee heti.
  8. Juhlista tärkeitä tapahtumia. Töissä on tärkeä jakaa onnistumisia ja juhlistaa tärkeitä tapahtumia yhdessä työkavereiden kanssa. Myös tulevia onnistumisia voi ennakoida ja asennoitua valmiiksi niin, että asiat menevät hyvin.
  9. Lopeta vatvominen. Asioiden vatvominen ja märehtiminen aamuyöllä kuluttaa. Oletko ajatellut, että vatvomisen lopettamista voi harjoitella kitkemällä negatiiviset ajatukset?
  10. Aseta tavoitteita. Omat tavoitteet ja unelmat ovat eteenpäin vievä voima ja lisäävät onnellisuutta.

Tutustu Gretchen Rubinin Onnellisuusprojektiin

comments powered by Disqus